دستگاه جوش, مقالات

معیارهای مهم قضاوت دستگاه جوش

در هر صنعتی که فعالیت می کنید، مطمئناً به نحوی با جوشکاری و دستگاه جوش سروکار دارید. دراین‌بین اگر خودتان قصد خرید دستگاه جوش را کرده باشید، مطمئناً باید با شناخت قبلی به سراغ فروشندگان این محصول رفته تا مبادا دستگاه جوشکاری خریداری‌شده، در رفع نیازهای شما کارایی لازم را نداشته باشد.
با توجه به همین موضوع، در این مقاله قرار است با هم اطلاعات مهمی در مورد دستگاه جوش اینورتر به‌دست بیاوریم. با ما همراه باشید:
با مرور زمان و نیاز به داشتن جوش دقیق و مطمئن، دستگاه‌های جوشکاری همواره در حال پیشرفت و بروز شدن می‌باشند که این امر باعث شده که مدل‌های گوناگونی در بازار ارائه شوند که  قبل از خرید باید نکات مهم موردبررسی قرار گیرند. نکات زیر در انتخاب دستگاه جوش مناسب به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

آیا چرخه کاری بهترین و اصلی‌ترین معیار برای قضاوت دستگاه جوش است؟

اگر نرخ چرخه کاری دستگاه جوش، به‌درستی محاسبه‌شده باشد معیار خوبی برای مشخص کردن این موضوع است که دستگاه چگونه کار می‌کند، کارایی دستگاه ازنظر خروجی و ظرفیت چگونه است. البته لازم به ذکر است که چرخه کاری دستگاه جوش را نباید به‌تنهایی در نظر گرفت.
نکته مهم این است که، فرآیند جوشکاری به‌تنهایی می‌تواند اهمیت چرخه کاری دستگاه جوش را تغییر دهد. داشتن چرخه کاری بالا برای  جوشکاری میگ، از اهمیت بالایی برخوردار است. اما ممکن است برای جوشکاری MMA و جوشکاری TIG اهمیت کمتری داشته باشد. که در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.
باوجود اینکه چرخه جوشکاری هیچ‌گاه بی‌اهمیت نیست، فرایندهای جوشکاری متفاوت، تقاضای کم‌تر یا بیشتری از ماشین جوشکاری دارند.
در ادامه بررسی خواهیم کرد که  در هنگام خرید دستگاه جوشکاری، با استناد به عوامل و ویژگی‌های مختلف چه انتظاری می‌توانید از چرخه وظیفه دستگاه جوش داشته باشید.
  • چرخه کاری در جوشکاری MIG
اگر فرایند به‌صورت خودکار انجام شود، یک دستگاه جوشکاری MIG می‌تواند برای مدت‌زمان طولانی، با روشن خاموش شدن‌های کوتاه در بین جوشکاری، کار کند. مطمئناً بسته به پروژه و کاری که در حال انجام است این مقدار متفاوت است.
زمانی که صحبت از انتخاب دستگاه مناسب جوشکاری می‌شود، انتخاب دستگاهی که ظرفیت بسیار بالا دارد منطقی‌تر از انتخاب دستگاه با ظرفیت برابر با نیاز فرد است. برای مثال، پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید، ممکن است شامل جوشکاری استیل 8 میلی‌متر باشد. در تئوری انتخاب دستگاه جوش 200 آمپر، برای این کار مناسب است. بااین‌وجود در هنگام کار دستگاه جوشکاری 250 آمپر چرخه کاری بیشتری ارائه می‌کند.
معیارهای مهم دستگاه جوش
  • چرخه کاری در جوشکاری MMA(اینورتر جوشکاری 200)
جوشکاری MMA/stick فرایندی دستی است. برای مثال عوض کردن الکترودها، تمیز کردن محل جوش شده و … در این جوشکاری به‌صورت دستی انجام می‌شود. درنتیجه درصد زمانی که کاربر به عمل جوشکاری می‌پردازد بسیارکمتر از جوشکاری  MIG است. از این امر نتیجه می‌شود که چرخه کاری دستگاه جوش MMA به‌اندازه MIG مهم نیست. با توجه به این امر، چرخه کاری 30% در جوشکاری MMA، می‌تواند بسیار بالا تلقی شود.
چرخه عملکرد دستگاه جوش یا همان Duty cycle معمولاً در اکثر دستگاه‌های جوش موجود ۶۰% می‌باشد. به عنوان مثال دیوتی سایکل اینورتر جوشکاری 200 آمپر 60% است یعنی در هر 10 دقیقه جوشکاری باید 6 دقیقه جوشکاری کرده و 4 دقیقه به دستگاه جوش استراحت دهیم.
  • چرخه کاری در جوشکاری TIG
زمانی که صحبت از TIG به میان می‌آید، چرخه کاری بسیار حائز اهمیت می‌شود. TIG اغلب برای کارهای با جزییات بیشتر روی مواد نازک‌تر یا قسمت‌های کوچک به‌کار می‌رود. در این موارد، دستگاه جوشکاری، هیچ‌گاه به حد نهایی چرخه کاری نیز نزدیک نمی‌شود. درواقع حجم زیادی از جوشکاری، با آمپر پایین قابل انجام است. ماشین در این حالت ممکن است دارای چرخه کاری 100% باشد. همچنین ازآنجایی‌که TIG یک فرایند دستی است، یعنی مواد فیلر به‌صورت دستی تغذیه می‌شود، زمان روشن بودن دستگاه جوشکاری، در مقابل خاموش بودن دستگاه، در مقایسه با MIG  کم است. بااین‌حال، مواردی در جوشکاری TIG وجود دارد که چرخه کاری بالا بسیار بااهمیت است. به‌عنوان مثال جوشکاری تیگ لوله‌ها که نیازمند جوشکاری طولانی‌مدت و مداوم است.

شدت‌جریان تولیدی دستگاه جوش

دستگاه‌های قوس الکتریک توانایی‌های متفاوت در تولید شدت‌جریان داشته و اصلی‌ترین وجه تمایز و نکته قابل‌توجه میزان شدت‌جریان تولیدی دستگاه است. میزان شدت‌جریان موردنیاز، رابطه مستقیم با شدت جوشکاری و ضخامت قطعه کار دارد. به در جدول زیر می‌توانید بر اساس ضخامت قطعه کار شدت‌جریان موردنیاز را پیدا کنید.
هرچند موارد بالا تعداد محدودی ضخامت را نشان می‌دهد اما می‌توان نتیجه گرفت که برای مصارف خانگی توانایی تولید شدت‌جریان حداکثر ۲۰۰ آمپر کافی باشد. که پیشنهاد تسلا ولدینگ برای این شدت جریان، اینورتر جوشکاری 200 است.
لوازم جانبی دستگاه جوش
دستگاه‌های جوش به‌طورمعمول به همراه انبر الکترود گیر و کابل رابط عرضه می‌گردند. انبر الکترود گیر توانایی نگه‌داشتن الکترود با شماره‌های متفاوت را داشته و کابل آن وظیفه انتقال جریان به انبر و درنهایت الکترود را بر عهده دارد. بنابراین به‌منظور بالا بردن کیفیت جوش نیاز به انتقال کامل شدت‌جریان تولیدی دستگاه است که این وظیفه به عهده کابل رابط و در رابطه مستقیم باکیفیت آن می‌باشد. اقلام همراه دستگاه جوش معمولاً در اکثر دستگاه‌های جوش تسلا کابل و انبر جوشکاری می باشد. به عنوان مثال شرکت جوش و برش تسلا، برای اینورتر جوشکاری 200 آمپر، کابل و انبر جوشکاری بسیار باکیفیت در نظر گرفته است.

از اینکه با تسلا ولدینگ همراه بودید متشکریم . منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

نوشته های مشابه