دستگاه جوش, مقالات

دستگاه جوش co2 چیست؟

در زندگی روزمره همه ی ما بارها پیش‌آمده است که وسایل یا قسمتی از خود خانه نیاز به اتصال دوفلز داشته باشد. یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان از آن برای این کار استفاده کرد، دستگاه جوش می‌باشد.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

همان‌طور که می‌دانید دستگاه‌های جوش انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آنها دستگاه جوشکاری mig می‌باشد. یکی از انواع دستگاه‌های جوش که در شرکت جوش و برش تسلا برای جوشکاری هر نوع فلز مورداستفاده قرار می‌گیرد، دستگاه جوش co2 است.

اما سوالی که ممکن برای هر شخصی پیش آید، دستگاه جوش co2 چیست؟

دستگاه جوش co2 چیست؟

در فرایند جوشکاری قوسی با الکترود مصرفی فلزی و گاز محافظ (GMAW- Gas Metal Arc Welding) یا به‌اختصار بانام جوشکاری باسیم مصرفی تحت محافظت گاز، جوشکاری فلزی با گاز محافظ فعال/ خنثی (MIG- Metal Inert Gas /MAG-Metal  Active Gas) و جوشکاری میگ/ مگ نیز شناخته می‌شود. گرمای لازم جهت ذوب فلز پایه و ایجاد اتصال، از قوس الکتریکی ایجادشده میان فلز پایه و سیم جوش تأمین‌شده و حفاظت حوضچه مذاب توسط گاز خارجی صورت می‌گیرد. این روش به‌صورت مختلف دستی، نیمه‌خودکار و خودکار انجام می‌شود.

استفاده از دستگاه جوش mig در جوشکاری به دلیل ارزان تر بودن استفاده از گاز co2 نسبت به سایر گازها به صرفه تر خواهد بود. لازم به ذکر است که در دستگاه جوش CO2 علاوه بر گاز فعال یعنی co2 از گازهای خنثی همچون آرگون، هلیوم و یا مخلوط گاز آرگون و هلیوم نیز استفاده می شود. به همین دلیل بهتر است به این دستگاه جوش، دستگاه جوش میگ مگ گفته شود، زیرا گازهای خنثی نیز قابل استفاده است. زمانی که از گازهای خنثی همچون گاز آرگون و هلیوم استفاده می شود نتیجه جوش کیفیت بهتری خواهد داشت فقط هزینه جوش بیشتر خواهد شد.

پس‌ازاینکه برای جوش دادن دو فلز به‌وسیله دستگاه جوش mig اقدام نمودید ازآنجا که گاز CO2 سنگین‌تر از اکسیژن است گاز CO2 بر روی محل جوش نشسته و مانع از رسیدن اکسیژن به جوش می‌شود و با این کار از جوش محافظت می‌کند.

کاربرد دستگاه جوش mig

این دستگاه جوش به دلیل کیفیت بالا بیشترین کاربرد را در صنایع خودروسازی دارد. همچنین دستگاه جوش co2 برای اتصال فلزاتی مورداستفاده قرار می‌گیرد که در کارخانه های تولیدی و صنایع کاربرد دارند. صنایعی مانند : خودروسازی، دوچرخه‌سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، تولید لوازم‌خانگی و دیگر صنایع از جمله صنایعی هستند که از دستگاه جوش co2 استفاده می‌کنند.

این دستگاه جوش تحت گاز دی اکسید کربن کار می‌کند و برای جوشکاری قوس الکتریکی مناسب است. در اکثر دستگاه‌های جوش معمولاً از الکترود استفاده می‌شود که این الکترود در مدت کوتاهی تمام شده و جوشکار مجبور به قرار دادن الکترود جدید خواهد شد. دستگاه جوش co2 اینگونه نیست و یک سیم جوش به جای الکترود مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدت زمان زیادی تا تمام شدن آن طول خواهد کشید.

 

مزایای دستگاه جوش co2 چیست؟

یکی از نکات مثبت دستگاه جوش mig این است که co2 باعث تلاطم در حوضچه جوش می‌شود و تا قبل از اینکه جوش به خوبی سرد شود تمام co2 از آن خارج می‌شود و همین امر سبب می‌شود که فضای خالی در بین نقطه‌جوش به حداقل ممکن برسد و مانع از ورود اکسیژن به محل جوش خواهد شد. بر اساس تجربه درصورتی‌که بتوان از ورود اکسیژن و نیتروژن به محل جوش جلوگیری نمود نتیجه جوش بسیار با کیفیت است.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های دستگاه جوش mig همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد این است که این دستگاه جوش نیازی به الکترود ندارد و توسط سیم‌های مخصوصی تغذیه می‌شود که همین موضوع باعث تسریع روند جوشکاری تا حد بسیار زیادی می‌شود. کاربر می‌تواند به‌طور مداوم با دستگاه جوش co2 کار کند بدون آنکه نیازی به تعویض و یا تغذیه دستگاه جوش از الکترود باشد.

استفاده از این دستگاه جوش در صنایع مختلف تا حد زیادی هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد. استفاده از الکترود به مقدار زیاد هزینه‌های زیادی را دربر دارد. در این دستگاه جوش هیچ‌گونه الکترودی استفاده نمی‌شود و تنها سیم‌هایی که به‌جای الکترود در نظر گرفته‌شده‌اند مورداستفاده قرار می‌گیرند. هزینه استفاده از این سیم‌های مخصوص بسیار کمتر از الکترودهای مختلف می‌باشد.

دستگاه جوش co2متعلقات دستگاه جوش mig

سیم جوشی که برای تغذیه در دستگاه جوش mig به‌کاررفته است از قطر کمی برخوردار است که چگالی جریان را تا حد زیادی بالا می‌برد. سیم جوش‌های CO2 به‌صورت یک سیم کلاف شده در ضخامت 0.5 تا 1.2 میلی‌متر ساخته می‌شوند. البته برای کاربردهای صنعتی دیگر سایزهای ضخیم‌تر نیز موجود است. اما رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از 5میلی‌متر، ۸ میلی‌متر،۱ میلی‌متر، ۲ میلی‌متر، ۶ میلی‌متر.

استفاده از سیم جوش در دستگاه جوش CO2‌ این امتیاز بزرگ را به وجود آورده است تا گل جوش به وجود نیاید. عدم ایجاد گل جوش بر روی قطعه امکان فرزکاری برای صیقلی کردن محل جوش‌خورده را به صفر می‌رساند. گل جوش همچنین در مواجهه با سرما و گرما آسیب‌پذیر است و از بین می‌رود.

استفاده از دستگاه جوش co2 در صنایع مختلف تا حد زیادی هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد. استفاده از الکترود به مقدار زیاد هزینه‌های زیادی را دربر دارد. در دستگاه جوش CO2‌ هیچ‌گونه الکترودی استفاده نمی‌شود. تنها سیم‌هایی که به‌جای الکترود در نظر گرفته‌شده‌اند مورداستفاده قرار می‌گیرند. هزینه استفاده از این سیم‌های مخصوص بسیار کمتر از الکترودهای مختلف می‌باشد.

این دستگاه جوش ها تجهیزات جانبی مختلفی دارند که در ادامه به 3 مورد از آنها اشاره می کنیم :

تورچ :

برای شروع جوشکاری با دستگاه جوش co2 جوشکار نیاز به انبر جوشکاری یا همان تورچ co2 دارد. دستگاه جوش co2 به دو روش هوا خنک و آب‌خنک، خنک می‌شود. محبوب‌ترین تورچ جوشکاری، تورچ هوا خنک است. تورچ هوا خنک برای آمپراژ های پایین استفاده می‌شود. مشعل جوشکاری یا همان تورچ در حین انجام کار، با هوا و یا هر نوع گاز محافظ دیگری خنک می‌شود. در تورچ آب‌خنک با استفاده از یک مخزن و پمپ آب ولوله ارتباطی آب در گردنه تورچ می‌چرخد و باعث خنک شدن تورچ می‌شود. در این سیستم حتماً می‌بایست از آب مقطر و ضد یخ استفاده گردد.

در مواقع جوشکاری باید این نکته را در نظر داشته باشیم که قطر نازل تورچ co2 باید با سیم جوش  co2 یکسان باشد.

مانومتر :

همان‌طور که می‌دانیم فشار گاز داخل کپسول CO2 یا سیلندر CO2 بالا می‌باشد. بنابراین لازم است برای کاهش فشار و کنترل آن از رگولاتور یا مانومتر استفاده کرد. مانومتر فشار داخل کپسول و فشار خروجی را به ما نشان می‌دهد. با استفاده از مانومتر بسته به نیازمان جریان فشار کپسول را تنظیم می‌کنیم.

گرمکن :

در دستگاه جوش CO2 از وسیله‌ای بنام گرمکن استفاده می‌شود، گرمکن فقط مختص گرم کردن گاز CO2 می‌باشد. همان‌طور که میدانید ماهیت گاز CO2 سرد و چرب است و همچنین محل عبور گاز (میله مانومتر) بسیار نازک است. روغن در محل عبور گاز به‌مرور زمان باقی می‌ماند و چون این گاز سرد است باعث یخ‌زدگی محل عبور و مانومتر مس می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید گاز co2 را گرم کرد به همین دلیل است که از  گرمکن گاز co2 در دستگاه جوش استفاده می‌شود.

گارانتی محصول

 برای خرید و مشاوره  دستگاه جوش co2 می توانید به شرکت جوش و برش تسلا مراجعه کنید و یا با شماره تماس 02166171735 با ما در ارتباط باشید. 36 ماه گارانتی بی‌قید و شرط برای دستگاه جوش و برش در این شرکت در نظر گرفته‌شده است. همچنین این شرکت 10 سال خدمات پس از فروش برای دستگاه‌های جوش و برش برند تسلا ارائه می‌دهد.

نوشته های مشابه