دستگاه برش, مقالات

دستگاه برش پلاسما

دستگاه برش پلاسما

دستگاه برش پلاسما

پلاسما چیست؟ به زبان ساده، پلاسما حالت چهارم ماده است. ما معمولاً فکر می کنیم که ماده دارای سه حالت است: جامد، مایع و گاز. ماده از طریق وارد کردن انرژی مانند گرما از یک حالت به حالت دیگر تغییر می کند. یک برش پلاسما از این گاز رسانای الکتریکی برای انتقال انرژی از منبع تغذیه به هر ماده رسانا استفاده می‌کند و در نتیجه فرآیند برش تمیزتر و سریع‌تر از سوخت اکسی انجام می‌شود.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

فرآیند برش پلاسما چیست؟

در فرآیند برش پلاسما یا برش قوس پلاسما، از یک جت گاز یونیزه در دمای 20000 درجه سانتیگراد برای ذوب و بیرون راندن مواد از برش استفاده می شود.حال بین کاتد (الکترود) و آند (قطعه کار) قوس الکتریکی گیر می کند و یک نوع فرآیند ذوب را تشکیل می دهند، که فرآیند برش پلاسما نامیده می شود.

همچنین می توان گفت سر مشعل به ایجاد برش های تیز تمیز کمک می کند. میزهای برش پلاسما CNC نیز به کامپیوتر برای کنترل این سر مشعل کمک می کند. فناوری پیشرفته تجهیزات پلاسما CNC چیزهای غیرممکن را ممکن کردو به دلیل قابلیت برش چند محوری مواد ضخیم کار پیچیده جوشکاری و برش ما را آسان می کنند.

آنچه که در برشکاری پلاسما با دستگاه کات حائز اهمیت میباشد این است که پارامتر سرعت برش و آمپر دستگاه و فشار باد مناسب باشد و بالا یا پایین بودن هریک از این سه پارامتر میتواند مشکل جدی در فرایند برش پلاسما برای شما مصرف کننده محترم به بار بیاورد.

نکته مهمی که باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم این است که در قطعاتی که نسبتا ضخامت بیشتری دارند، باید از فشار با دو آمپر بالاتری جهت برشکاری استفاده نمائیم.

در جریان باشید که فرایند برش که از طریق برش شعله انجام میگیرد که روش برشکاری قدیمی میباشد از گاز نیتروژن یا ازت استفاده میشود ولی در فرایند برش پلاسماهایی که از طریق دستگاه برش پلاسما یا دستگاه کات ، امروزه در حال انجام است از فشار باد استفاده میشود.

دستگاه برش پلاسما چیست؟ دستگاه هایی هستند که برای برش فلزاتی که رسانای خوبی برای الکتریسیته هستند، به جای برش مکانیکی، از طریق یک جت پلاسما داغ از طریق جت شتاب‌دار آن استفاده می‌شود. بسته به ماده، برش پلاسما را می توان از طریق هوای فشرده یا گازهای دیگر انجام داد.

برش پلاسما CNC چیست؟
این فرآیند برش مواد رسانای الکتریکی با یک جت تسریع شده پلاسمای داغ است. فولاد، برنج، مس و آلومینیوم از جمله موادی هستند که با مشعل پلاسما قابل برش هستند. برش پلاسما CNC در تعمیر خودرو، واحدهای ساخت، عملیات نجات و اسقاط و ساخت و ساز صنعتی کاربرد پیدا می کند. ترکیبی از سرعت بالا و برش های دقیق با هزینه کم باعث می شود دستگاه برش پلاسما CNC به تجهیزات پرکاربردی تبدیل شود.

سیستم “CNC plasma” ماشینی است که یک مشعل پلاسما را حمل می کند و می تواند آن مشعل را در مسیری که توسط کامپیوتر هدایت می شود حرکت دهد. اصطلاح “CNC” به “کنترل عددی کامپیوتر” اشاره دارد، به این معنی که یک کامپیوتر برای هدایت حرکت ماشین بر اساس کدهای عددی در یک برنامه استفاده می شود.

دستگاه برش پلاسما مقدار فشار باد در دستگاه برش پلاسما چقدر باید باشد؟

معمولا در این نوع برشکاری فشار باد نقش به سزایی را ایفا میکند که معمولا باید بین 4 تا 6 بار باشد.

مشکلاتی که کم یا زیاد بودن فشار باد میتواند در فرایند برشکاری پلاسما بجز عواملی که به دستگاه برش پلاسما بستگی دارد، تهدید میکند میتواند به شرح ذیل باشد:

  • روشن نشدن قوس پلاسما
  • قطع و وصل شدن قوس پلاسما یا در اصطلاح عامیانه پرت پرت کردن
  • سرعت کند یا تند بریدن قطعه
  • تمیز نبودن محل برشکاری یا لبه قطعه کار یا به اصطلاح پله پله شدن قطعه کار.

یکی دیگر از عوامل روشن نشدن قوس پلاسما میتواند به اتمام رسیدن موارد مصرفی از قبیل الکترود پلاسما هم باشد که این مورد از جمله عواملی است که ربطی به فشار باد ندارد یا در بعضی اوقات مشکل داشتن تورچ پلاسما و یا گردنه تورچ پلاسما و خیلی موارد جانبی دیگر که به خود دستگاه برش پلاسما و لوازم جانبی و مصرفی دستگاه کات مربوط میشود.

معمولا فشار باد استاندارد حداقل برای استارت قوس پلاسما نباید زیر 4 بار باشد. اگر فشار باد زیر 4 بار باشد همانطور که اشاره شد، قوس پلاسما ایجاد نخواهد شد که در اکثر موارد، مشتریان ایراد مشهود را به اشتباه ناشی از بی کیفیت بودن دستگاه کات یا به قول معروف دستگاه برش پلاسما میدانند. لازم است بدانیم اگر فشار باد در دستگاه برش پلاسما که معمولا از طریق تورچ پلاسما، قابل انتقال است بالای 6 بار باشد باعق قطع و وصل شدن قوس پلاسما میباشد که بازهم ایراد حاصل را بیشتر مشتریان به خرابی دستگاه ربط میدهند که صحتی ندارد.

اگر فشار باد از 6 بار بیشتر شود ، معمولا به اصطلاح عامیانه پرت پرت میکند. به عنوان مثال برای برشکاری قطعه کار بین 5 – 7 میلیمتر معمولا بسته به نوع فلز 4_4/5 بار تنظیم نمیشود، لذا از عوامل تاثیر گذار در انتخاب مقدار فشار باد در دستگاه برش پلاسما نوع فلز هم میتواند باشد. معمولا فلز استیل فشار بار بیشتری نسبت به فلزی آهن نیاز دارد.

پایان

برش پلاسما یک روش بسیار دقیقی است که برای برش انواع فلزات و مواد غیر فلزی می باشد و شما می توانید با این روش فلزات مختلف و متنوعی مانند فلزات نرم، فلزات نازک، فلزات ضخیم، فلزات رسانا و … را به راحتی برش دهید. دستگاه های برش پلاسما در 4 نوع، CUT120، CUT80، CUT60، CUT40 در شرکت تسلا موجود می باشد. برای خرید و اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران فروش ما با شماره تماس 66171735-021 در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه