دستگاه جوش, مقالات

راهنمای خرید دستگاه برش پلاسما

راهنمای خرید دستگاه برش پلاسما

خرید انواع دستگاه برش پلاسما  

هنگامی که قصد خرید دستگاه برش پلاسما را دارید، باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. در ادامه ی مطلب می خواهیم با معرفی اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه برش پلاسما و انواع دستگاه برش پلاسما و همچنین نحوه عملکرد دستگاه برش پلاسما، شما را برای خرید بهترین و مناسب ترین دستگاه برش پلاسما راهنمایی کنیم. قبل از اینکه وارد مبحث اصلی شویم این سؤال را پاسخ دهیم.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

سؤال اساسی این است که اصلاً پلاسما چیست و چه کاربردی دارد؟ همان‌طور که می‌دانیم ماده دارای سه حالت‌جامد، مایع و گاز است. ماده با دریافت انرژی گرمایی از یک حالت به حالت دیگر تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال آب یخ‌ زده با دریافت گرما از حالت‌ جامد به حالت مایع تبدیل می‌شود. اگر میزان انرژی گرمایی بیشتر شود از حالت مایع به بخار یا همان گاز تبدیل می‌شود. اگر شدت گرما را بیشتر کنیم و شدت گرما ادامه‌دار باشد گازی که بخارآب را تشکیل می‌دهد یونیزه شده و ازنظر الکتریکی رسانا می‌شود و به پلاسما تغییر حالت می‌دهد. از این دستگاه برای ساخت کشتی، ساخت و ساز، فلزکاری، نیروگاه ها، CNC صنعتی و غیره استفاده می شود.

ایجاد قوس الکتریکی

بین قطب مثبت و منفی تورچ پلاسما اختلاف ولتاژ زیادی داریم که این اختلاف ولتاژ باعث یونیزه شدن گاز خنثی می‌شود. به‌عنوان‌مثال وقتی اختلاف ولتاژ زیاد در ابرها نسبت به سطح ولتاژ زمین که تقریباً صفر است ایجاد شود باعث می‌شود که هوای بین یونیزه شود و مسیری الکتریکی به سطح زمین ایجاد کند و پدیده آذرخش به وجود آید. همان‌طور که گفتیم برای ایجاد برش و ذوب فلزات به تشکیل قوس الکتریکی و ایجاد گاز یونیزه نیاز داریم.

راهنمای خرید دستگاه برش پلاسماانواع دستگاه برش پلاسما

  • پلاسمای معمولی یا دستگاه برش پلاسما بدون پایلوت
  • پلاسمای دقیق یا دستگاه برش پلاسما پایلوت دار

دستگاه برش پلاسما بدون سیستم پایلوت توانایی برشکاری قطعات فلزی را بدون تماس با سطح کار ندارد. عمل برشکاری توسط این نوع دستگاه برش پلاسما نسبت به دستگاه برش پلاسما پایلوت دار سخت است.

این نوع دستگاه برشکاری پلاسما در رنگ، سایز، اندازه و آمپرهای مختلف در بازار موجود است. کارایی این نوع دستگاه برش پلاسما برای جاهایی است که کار کمتری دارند. همچنین نیاز به هزینه زیاد و خرید دستگاه CNC ندارند.

دستگاه برش پلاسما پایلوت دار به برشکار کمک می‌کند تا بدون چسباندن تورچ پلاسما بر روی سطح کار شروع به برشکاری نماید. بدین‌صورت عمل برشکاری را آسان می‌نماید. درصورتی‌که بخواهیم عمل برشکاری راحت‌تر انجام شود و همچنین بدون تماس تورچ پلاسما به سطح کار، شروع به برشکاری کنیم. باید از دستگاه برش پلاسما پایلوت دار استفاده نماییم. دستگاه برشکاری پلاسما پایلوت دار با توجه به‌قدرت دستگاه در آمپرهای مختلفی در بازار موجود است.

روش خنک کاری تورچ

در زمان خرید دستگاه برش پلاسما به تورچ دستگاه برش پلاسما دقت نمایید. یکی از تجهیزاتی است که برای برش پلاسما کاربرد بسیار زیادی دارد. تورچ دستگاه برش پلاسما به دو روش آب‌خنک و هوا خنک، خنک می‌شود. درروش آب‌خنک با استفاده از یک مخزن و پمپ آب و لوله‌های ارتباطی آب در گردنه تورچ پلاسما می‌چرخد و باعث خنک شدن تورچ می‌شود. در این سیستم حتماً می‌بایست از آب مقطر و ضد یخ استفاده گردد.

محبوب‌ ترین تورچ برشکاری، تورچ هوا خنک می‌باشد. تورچ هوا خنک برای آمپراژ های پایین استفاده می‌شود. مشعل برشکاری یا همان تورچ در حین انجام کار، با هوا و یا هر نوع گاز محافظ دیگری خنک می‌شود.

آشنایی با انواع دستگاه برش پلاسما

راهنمای خرید دستگاه برش پلاسماکات 40 (CUT 40) 

دستگاه برش پلاسما کات 40 دارای ولتاژ ورودی 220 ولت و40 آمپر توان خروجی است. این دستگاه دارای قدرت و کیفیت عالی بوده و قابلیت برشکاری تا ضخامت 1.5 میلی‌متر را دارد. همچنین دارای قابلیت سیستم کنترل ارتفاع و نصب رو CNC می باشد.

کات 60 (CUT 60) 

دستگاه برش کات 60 دارای ولتاژ ورودی 380 ولت و 60 آمپر توان خروجی است. همچنین قابلیت برشکاری فلز تا 20 میلی‌متر به‌صورت دائم و 30 میلی‌متر به‌صورت مقطعی است. دستگاه برش پلاسما تسلا کات 60 دارای تکنولوژی ماسفت و به‌صورت سه برد است. از مزایای این نوع دستگاه برش پلاسما می‌توان به مصرف برق پائین، کیفیت و قدرت برش بالا، سبک بودن و قابل‌حمل بودن می‌توان اشاره کرد. موارد مصرف این نوع دستگاه برش پلاسما در کارگاه‌ها و بریدن انواع فلزات سبک و نیمه سنگین است.

 کات 120 (CUT 120) 

دستگاه برش از نوع کات 120 دارای سیستم پایلوت است، این سیستم باعث سهولت در انجام برشکاری می‌شود. همچنین دستگاه برش پلاسما کات 120 پایلوت دار قابلیت نصب بر روی دستگاهCNC  را دارد. معمولاً تورچ پلاسما در این نوع دستگاه برش معمولی است. بنابراین جهت نصب برد روی دستگاه CNC باید گردنه تورچ را به حالت گردنه اتومات و مستقیم تغییر داد. دستگاه برش پلاسما کات 120 تسلا دارای نمایشگر دیجیتال جهت نمایش آمپر و قدرت دستگاه است.

از مزایای این نوع دستگاه برش مصرف برق پائین نسبت به دستگاه‌های موجود، برخورداری از تکنولوژی IGBT و قدرت بسیار بالا جهت برشکاری می‌باشد. این نوع دستگاه برش پلاسما قدرت برشکاری در حد کات 160 را دارد که می‌توان در عمل ثابت کرد. کیفیت بالا و قیمت مناسب این نوع دستگاه برش پلاسما از مزیت دیگر این محصول محسوب می‌شود. 

پایان

 اگر قصد خرید دستگاه برش پلاسما را دارید می بایست اطلاعاتی درباره دستگاه ها داشته باشید تا بتوانید مطابق با کار و فلز خود دستگاه مناسب و کارآمدی را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای خرید این نوع دستگاه ها به شرکت جوش و برش تسلا مراجعه نمایید. شرکت ما 36 تا 84 ماه گارانتی بی‌قید و شرط، 10سال خدمات پس از فروش برای دستگاه جوش و برش خود در نظر گرفته است تا مشتریان گرامی با خیالی آسوده خرید کنند. 

نوشته های مشابه