دستگاه جوش, مقالات

جوشکاری و موارد استفاده از آن

جوشکاری و موارد استفاده از آن

جوشکاری

جوشکاری به عنوان یک رشته مادر و یکی از مهمترین رشته ها در صنعت و علوم دانشگاهی شناخته می شود. جوشکاری با دستگاه جوش فرآیندی با حرارت بالا است که مواد پایه را ذوب می کند. از آنجایی که هیچ بخش از صنعت فارغ از نیاز به جوشکاری نمی باشد، این امر سبب شده که این رشته را به‌عنوان یکی از ارکان مهم علوم مهندسی و صنعت شناخته و لقب رشته مادر را به آن بدهند. باید در نظر داشت که جوشکاری تنها مختص به فلزات نیست، بلکه تمامی مواد صنعتی که شامل فلزات، سرامیک ها، پلیمرها و کامپوزیت ها هستند، بسته به کاربرد آنها ممکن است نیازمند اتصالات جوشی باشند. در این میان فلزات به دلیل کاربرد فرآوان آنها در صنایع مختلف جزء مواد مهندسی نیز به شمار می آیند، لذا اتصالات و جوشکاری فلزات خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

جوشکاری انواع مختلفی دارد که توضیح آنها در این مقاله نمی گنجد، بنابراین در ادامه تنها به معرفی تعدادی از کاربردهای روشهای جوشکاری ذوبی پرداخته خواهد شد.

  •  صنعت نفت گاز و پتروشیمی  

بدین صهورت که از جوشکاری خطوط لوله گرفته تا ایستگاه های افزایش فشار، پالایشگاه ها و مخزن سازی ها را شامت می شود که برخی از آنها عبارتنداز:

جوشکاری خطوط لوله، ال-بوها (زانوها)،  فلنج ها، مخازن نگهداری و تحت فشاز که همه آنها می توانند از جنس های مختلفی نظیر فولاد، فولاد زنگ نزن (استینلس استیت)و یا آلومینیوم تشکیت شده باشند. از دیگر کاربردهای جوش در این حوزه عبارتند از: جوشکاری درپوش مخازن، نازل ها، رایزرها، صفحات نگهدارنده، صافی ها، درایرها، جداکننده ها، میکسیرها و … که همگی تنها بخشی از کاربردهای جوشکاری در صنایع نفتی است.

  •  جوشکاری در صنایع عمرانی و سازه ای 

به عوان مثال جوشکاری تیرها، ستون ها، اتصالات بال به جان تیر ورق ها، ستون ها و تیرهای H ،I و صلیبی ها و باکس ها، اتصال زیر سری و رو سری، کله گاوی ها، باد بندها، صفحات تقویتی، سازه های دریایی، اسکله ها، دکل های حفاری، دکل های نفتی، سکوهای شناور، پایه ها و عرشه پل ها و …. اشاره کرد.

کاربرد جوشکاری به اینجا ختم نمی شود، چرا که در صنایع ماشین سازی نیز کاربرد فرآوان دارد. اجزاء دستگاه ها و ماشین آلات تراش، فرز و انواع CNC ها، هواکش ها، کانال سازی ها و دستگاه های پرینتر سه بعدی و … همه و همه نیاز به جوش دارند.

  • جوشکاری و موارد استفاده از آنصنایع خودرویی و حمل و نقل جاده ای 

جوشکاری بدنه خودروهای سبک و سنگین، جوشکاری شاسی خودروها و تریلرها، کفی تریلی ها، رینگ خودرو، ساخت کابین های حمت، کانتینرها، مخازن حمل سوخت، مخلوط کن ها، بونکرها و ….. در حمل و نقل ریلی هم از جوشکاری بطور فراوان استفاده می شود.

برای ساخت واگن های قطار، شاسی و اجزاء کابین ها، جوشکاری ریل ها و ساخت لوکوموتیو و اجزاء مختلف قطارهای عادی و سریع السیر از جوش استفاده می شود.

تا اینجا با بسیاری از کاربرد های جوشکاری با دستگاه جوش  آشنا شده اید ولی تمامی آنها تنها بخش کوچی از کاربردهای جوش را نشان داده است.

  • صنعت هوا فضا

مانند جوشکاری بدنه های آلومینیومی و منیزمی هواپیماها و شاتل های فضا پیما و جوشکاری اجزاء مختلف آنها از جنس سوپر آلیاژها و آلیاژهای هوشمند.

اگر از کاربرد جوشکاری در صنایع نیروگاهی بخواهیم صحبت کنیم می توان به جوشکاری آلیاههای سوپر رسانا، مس ها، اینکونل ها، پره های توربین، کابل های انتقال برق، دکل های برق و … اشاره کرد.

بخش دیگری از صنعت که از وجود جوشکاری بهره مند است عبارت است از: جوشکاری بدنه کشتی ها، قایق های تندرو، نفت کش ها و کشتی های مسافرتی و گردشگری است که از بدنه های مختلفی از جنس های فولاد، آلومینیوم و کامپوزیت تشکیل شده اند.

ضمنا از نقش جوشکاری در صنایع نظامی نیز نباید قافل شد. در این صنایع از جوشکاری در اتصال سوپر آلیاژها و کلاهک و بدنه موشک ها، هلیکوپترها، هواپیماهای جنگنده، تانک ها و صالح سازی ها استفاده می شود.

  •   تعمیر مخازن 

یکی دیگر از کاربردهای جوشکاری در تعمیر و نگهداری مخازن است. در این صنعت موادی که در مخازن نگهداری می‌شوند، خاصیت خورندگی دارند و بعد از گذشت مدت زمانی، باعث خوردگی در دیواره‌ی مخازن می‌شوند.

و در آخر در صنایع هسته ای از جوشکاری در اتصال رآکتورهای تیتانیومی و خیلی موارد دیگر از کاربردهای الکترونیکی گرفته تا رباتیک و صنایع دیگر استفاده می شود که بعدها به تفصیل به آنها پرداخته خواهد شد.

پایان

جوشکاری با انواع دستگاه جوش در صنعت های مختلف کاربردهای فراوانی دارد. تعداد زیادی از صنعت های دنیا با جوشکاری سرو کار دارند، ما در این مقاله تعدادی از این صنعت ها را برای شما توضیح داده ایم. شما می توانید برای خرید دستگاه جوش مطابق با کار خود با شماره تماس 02166171735 با شرکت تسلا در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه