دستگاه جوش, مقالات

دستگاه برش پلاسما کات 120

دستگاه-برش-پلاسما

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

دستگاه برش پلاسما

در این مقاله قصد داریم اطلاعات اجمالی و مفید در زمینه دستگاه برش پلاسما کات 120 در اختیار کاربران محترم قرار دهیم.

همانطور که می دانید برش پلاسما فرایندی است که به وسیله یک مشعل یا همان تورچ (Torch) فولاد و سایر فلزات در قطرهای مختلف برش داده می شود. یکی از انواع دستگاه های برشکاری پلاسما، دستگاه برش cut 120 است. این دستگاه برش سه فاز و دارای آمپر 120 است.

ایجاد قوس الکتریکی

برش دهنده‌های پلاسما از دو روش برای استارت قوس و شروع فرآیند، بهره می‌گیرند؛
1. با تماس تورچ به سطح کار برشکاری آغاز می‌شود (خراشی)
2. ایجاد قوس بدون تماس تورچ با سطح کار بافاصله 3 میلی‌متر و ایجاد برشکاری

درروش اول یعنی ایجاد قوس از طریق گذاشتن مشعل (tourch) روی قطعه کار دستگاه برش پلاسما بدون سیستم پایلوت خواهد بود که توانایی برشکاری قطعات فلزی را بدون تماس با سطح کار ندارد. دستگاه برش پلاسما cut 60 از این روش برای برشکاری استفاده می‌کند. عمل برشکاری توسط این نوع دستگاه برش پلاسما نسبت به دستگاه برش پلاسما پایلوت دار سخت است.

درروش دوم یعنی استفاده از یک مدار ولتاژ بالا-فرکانس بالا برای ایجاد قوس الکتریکی، دستگاه برش پلاسما پایلوت دار خواهد بود. دستگاه برش پلاسما پایلوت دار به برشکار کمک می‌کند تا بدون چسباندن تورچ پلاسما بر روی سطح کار شروع به برشکاری نماید. بدین‌صورت عمل برشکاری را آسان می‌نمایددرصورتی‌که بخواهیم عمل برشکاری راحت‌تر انجام شود و همچنین بدون تماس تورچ پلاسما به سطح کار، شروع به برشکاری کنیم. باید از دستگاه برش پلاسما پایلوت دار استفاده نماییمدستگاه برشکاری پلاسما پایلوت دار با توجه به‌قدرت دستگاه در آمپرهای مختلفی در بازار موجود است.

در شرکت جوش و برش تسلا دستگاه برش پلاسما cut 120 پایلوت دار است و از این روش برای ایجاد قوس الکتریکی استفاده می‌کند.

مشخصات فنی دستگاه برش پلاسما CUT 120

در ادامه قصد داریم به توضیح کامل قسمت های مختلف این دستگاه برشکاری که با شماره های 1 تا 11 شماره گذاری شده است بپردازیم.

دستگاه برش کات 120

  1. ولوم تنظیم جریان برشکاری (قدرت برشکاری): ولوم تنظیم جریان برشکاری این امکان را به برشکار می‌دهد که قدرت برشکاری را به‌صورت دستی تنظیم نماید.
  2. Post gas: در هر یک از حالت‌های دو ضرب و 4 ضرب easy pulse بین 0 تا 10s قابل تنظیم می‌باشد. جهت حفاظت از برش و الکترود تنگستن که داغ است چند ثانیه (0-10spost gas را فعال می‌کنیم.
  3. آلارم ترموستات: این دستگاه آلارم ترموستات دارد که یکی از مزایای دستگاه برش پلاسما کات 60 است. درواقع زمانی که دستگاه بیش‌ازحد توان کار کند, آلارم ترموستات روشن‌شده و دستگاه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود.
  4. چراغ سیگنال‌های نشانگر برق ورودی: سبز بودن چراغ نشان‌دهنده وجود برق ورودی در دستگاه است.
  5. نمایشگر دیجیتال: جهت نمایش آمپر و قدرت دستگاه
  6. کلید Cutting/Gas check: فرمان شروع باد / فرمان شروع برشکاری
  7. کلید 2T,4T (ریموت/دستی): کلید وقتی در حالت 2T قرار گیرد دستگاه به‌صورت دستی آماده‌به‌کار می‌شود. زمانی که قصد داریم برشکاری در زمان کم انجام شود دکمه را در حالت 2T قرار می‌دهیم. در حالت 2T وقتی دکمه تورچ را فشار دهیم جریان خروجی ظاهر می‌شود و وقتی انگشت را رها می‌کنیم جریان قطع می‌شود. در حالت 4T برشکاری به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود.  در این حالت زمانی که دکمه تورچ را فشار دهیم جریان خارج می‌شود. وقتی دکمه را رها می‌کنیم جریان قطع نمی‌شود و برای قطع کردن جریان خروجی باید دوباره دکمه تورچ را فشار دهید.
  8. اتصال تورچ
  9. سوکت اتصال مدار فرمان تورچ: با استفاده از این سوکت وقتی برشکار سوئیچ می کند فرمان شروع و قطع برشکاری را به دستگاه می رساند.
  10. محل اتصال سیم پایلوت: با استفاده از سوکت سیم پایلوت، پایلوت این اجازه را به برشکار می دهد که بدون تماس تورچ پلاسما به سطح کار قوس الکتریکی ایجاد شود.
  11. اتصال کابل انبر

مشخصات ویژه

  • مصرف برق بهینه به علت استفاده از تکنولوژی Inverter
  • دارای ابعاد و وزن مناسب جهت حمل
  • دارای قابلیت برش انواع فلزات هادی (استنلس استیل، آهن، آلومینیوم و…)
  • کیفیت فوق‌العاده برش، طول عمر بالای الکترود و نازل به همراه کنترل پیوسته جریان برش
  • سرعت برش بالا
  • قابلیت کار به‌صورت آب خنک (قابل سفارش)
  • قوس اولیه ایمن و کوتاه (کاهش آسیب‌های احتمالی به اپراتور)
  • امکان استفاده در دستگاه CNC به علت برقراری قوس اولیه آسان در شروع و پایلوت دائم حین برش
  • برخورداری از تکنولوژی IGBT و قدرت بسیار بالا جهت برشکاری

محل استفاده دستگاه برش پلاسما کات 120

  • کارخانجات ساخت سازه فلزی، کارگاه‌های عمرانی و …
  • صنایع مختلف ازجمله پتروشیمی، نفت، گاز، صنایع شیمیایی و …
  • کارخانجات خودروسازی، صنایع هوایی، کشتی‌سازی، ساخت مخازن

رعایت موارد ایمنی در هنگام کار

دربرش پلاسما امکان برق‌گرفتگی, اشتعال از طریق جرقه‌ها و آتش گرفتن مواد اشتعال‌پذیر و آسیب چشم‌ها در اثر شعله قوس پلاسما وجود دارد. پس حتماً در هنگام کار با دستگاه همیشه از پوشش محافظ مناسب استفاده نماییدبرای جلوگیری از صدمات استفاده از عینک محافظ ضروری است. توصیه می‌شود برای محافظت در هنگام برش از عینک مات شماره ۶ یا تیره‌تر استفاده کنید تا از سوختگی و آسیب شبکیه چشم شما جلوگیری شود. بهتر است از دستکش‌های چرمی و لباس مناسب برای جلوگیری از سوختگی ناشی از جرقه  استفاده شود.

گارانتی از مهم‌ترین نکات

شما می توانید برای خرید دستگاه برش پلاسما کات 60 (CUT 60) و خرید برش پلاسما کات 120 (CUT 120) به شرکت جوش و برش تسلا مراجعه نمایید. 36 ماه گارانتی بی‌قیدوشرط برای دستگاه جوش و برش در این شرکت در نظر گرفته‌شده است. همچنین این شرکت 10 سال خدمات پس از فروش برای دستگاه‌های جوش و برش برند تسلا ارائه می‌دهد.

نوشته های مشابه