دستگاه برش, مقالات

آنچه درباره دستگاه برش پلاسما باید بدانید!

آنچه درباره دستگاه برش پلاسما باید بدانید!

دستگاه برش پلاسما یا cut چیست ؟

در این مقاله سعی داریم در مورد دستگاه برش پلاسما یا اصطلاحا دستگاه cut صحبت کنیم. دستگاه برش پلاسما جزو دسته بندی دستگاه برش است. دستگاه برش پلاسما یا cut، همانطور که از اسمش پیداست دستگاهی است که از طریق این نوع دستگاه، عمل برش کاری فلزات از طریق فرایند پلاسما قابل انجام است.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

شاید بهتر است بدانید که در گذشته عمل برشکاری فلزات از طریق هوا برش امکان پذیر بود. همانطور که مستحضر هستید همواره صنعت و تکنولوژی محکوم به پیشرفت بوده و هست و دستگاه برش پلاسما هم از این امر مستثنی نیست. cut در فارسی به معنای برش می باشد، پس هر جا که سخن از دستگاه کات cut شد بدانید که در مورد دستگاه برش پلاسما می باشد .

تقسیم بندی دستگاه برش پلاسما از لحاظ تکنولوژی کاربردی

دستگاه برش پلاسما یا همان دستگاه کات cut از لحاظ تکنولوژی کاربردی به دو صورت تقسیم و در بازار یافت میشود. این دو نوع دستگاه برش پلاسما به دو صورت مختلف مورد استفاده قرار میگیرد

  • دستگاه برش پلاسما یا همان دستگاه کات یا پایلوت دار

دستگاه برش پلاسما پایلوت دار : از سیستمی به نام سیستم پایلوت برخوردار است که این اطمینان خاطر را به مصرف کننده میدهد که بتواند این دستگاه cut یا دستگاه برش پلاسما را بر روی دستگاه CNC جهت برشکاری انواع فلزات نصب نماید که دستگاه برش پلاسما خراشی از این قابلیت برخوردار نیست.

از مزایای دیگر دستگاه برش پلاسما پایلوت دار می توان گفت که در حالت برشکاری دستی نیازی به نزدیک کردن بیش از حد تورچ دستگاه کات به قطعه کار نیست و با فاصله 2 تا 5 میلیمتر امکان برشکاری را سهولت میبخشد.

  •  دستگاه برش پلاسما تسلا یا دستگاه cut خراشی

اما برخلاف دستگاه کات پایلوت دار در دستگاه برش پلاسما خراشی همانطور که از اسمش پیدا است باید تورچ پلاسمای شما حتما به قطعه کار به صورت خراشی تماس داده شود تا عمل برشکاری اتفاق بیوفتند که از معایب این نوع دستگاه پلاسما هزینه بیشتر نسبت به دستگاه برش پلاسما پایلوت دار متحمل خواهید شد.

چرا دستگاه برش پلاسما خراشی در مقایسه با دستگاه برش پلاسما پایلوت عمر کمتری دارد؟

به دلیل خراشی بودن دستگاه برش پلاسما این نوع دستگاه کات قطعات مصرفی تورچ پلاسما شما به دلیل تماس با قطعه کار عمر کمتر در مقایسه با دستگاه برش پلاسما پایلوت دارد.

آنچه درباره دستگاه برش پلاسما باید بدانید!تقسیم بندی دستگاه برش پلاسما از لحاظ قدرتی:

 اما این نوع دستگاه برش پلاسمای تسلا یا دستگاه کات تسلا از لحاظ رنج قدرتی به مدل های زیل تقسیم  میشود .

  •  دستگاه برش پلاسما یا کات 40 تسلا
  •  دستگاه برش پلاسما یا کات 50 تسلا
  •  دستگاه برش پلاسما یا دستگاه کات 60 تسلا
  •  دستگاه برش پلاسما یا دستگاه کات 80 تسلا
  • دستگاه برش پلاسما یا کات  100 تسلا
  •  دستگاه برش پلاسما یا دستگاه کات 120 تسلا
  • دستگاه برش پلاسما یا دستگاه کات 160 تسلا

موارد فوق با توجه به ضخامت برش قطعه کارت مورد استفاده قرار میگیرد.

چه مزیتی دستگاه برش پلاسما تسلا را متمایز میکند؟

لازم به ذکر است که دستگاه های برش پلاسما تسلا یا دستگاه های کات شرکت تسلا از لحاظ خنک کنندگی تورچ پلاسما به دو نوع اب خنک و هوا خنک تقسیم میشود.

آنچه که تا به اینجا از قلم افتاده است این موضوع می باشد که در دستگاه برش پلاسما تسلا دستگاه کات تسلا با توجه به نیاز و کاربرد های مشتری محترم از تورچ های مختلفی با توجه به نوع مصرف و نوع دستگاه برش که به صورت پابلوت دار است یا خراشی هست یا روی دستگاه CNC نصب میشود یا به صورت دستی مورد استفاده قرار خواهد گرفت باید از تورچ های مختلفی استفاده نمود.

مثلا دستگاه برش پلاسما تسلا یا دستگاه کات 80 تسلا که از نوع پایلوت دار است اگر بر روی دستگاه CNC نصب شود باید از تورچ پلاسمای اتومات نوع P80 یا CB150 N که به اسم گردنه مستقیم یا گردنه اتومات هم معروف است مورد استفاده قرار میگیرد.

و اما اگر دستگاه های برش پلاسمای کات 80 تسلای پایلوت دار را به صورت دستی بخواهیم مورد استفاده قرار دهیم باید از تورچ های برش پلاسما های مختلفی با توجه به محل کاربردی آن ها و موارد کاربردی دیگر انتخاب نمود که اگر بخواهیم به تورچ های برش پلاسما اشاره کنیم، میتوان تورچ برش پلاسمای فلکسیبل یا تورچ برش پلاسمای چپوقی اشاره نمود.

پایان

اگر بخواهید اطلاعاتی در مورد انواع دستگاه های برشCUT یا جوشکاری از قبل دستگاه های میگ مگ CO2 یا دستگاه آرگون AC/DC و یا دستگاه آرگون DC و دستگاه های جوش MMA  و همچنین به صورت رایگان صفر تا صد موارد نصب و راه اندازی انواع دستگاه جوش و دستگاه برش و نحوه جوشکاری یا برشکاری را آموزش ببینید از لایو های هفتگی ما غافل نشوید. از طریق اینستاگرام  TESLAWELDING میتوانید تمام دانستنی های جوش و برش را به صورت رایگان در اختیار داشته باشید.

نوشته های مشابه