دستگاه جوش

دستگاه جوش آرگون و جوشکاری آن

دستگاه جوش آرگون

جوشکاری TIG چیست؟

آرگون از واژه یونانی(αργον) به معنی تنبل گرفته شده است. “هنری کاوندیش” در سال ۱۷۸۵ تصور می‌کرد که آرگون در هوا وجود دارد؛ گاز آرگون گازی بی بو، بی رنگ، که تحت تأثیر ولتاژ بالا به رنگ متمایل به آبی روشن در می آید. این گاز در سال توسط Lord Rayleigh فیزیکدان انگلیسی و William Ramsay شیمیست اسکاتلندی در سال ۱۸۹۴ کشف گردید گازآرگون بسیار ساکن و ناشناخته در ترکیبات واقعی شیمیایی است.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

جوشکاری TIG در دهه 1940 برای رویارویی با جوشکاری منیزیم و آلومینیوم در صنعت هوافضای کالیفرنیا اختراع شد. این نوع جوشکاری با گاز بی اثر تنگستن (جوشکاری TIG) را می توان گفت فرایندی است که از برق برای ذوب و اتصال قطعات فلزی استفاده می کند. در این فرایند قوس بین یک الکترود تنگستن نوک تیز و قطعه کار در یک اتمسفر بی اثر از آرگون یا هلیوم تشکیل می شود. قوس شدید کوچک ارائه شده توسط الکترود نوک تیز برای جوشکاری با کیفیت و دقیق ایده آل است. از آنجایی که الکترود در حین جوشکاری مصرف نمی شود، جوشکار TIG مجبور نیست گرمای ورودی از قوس را متعادل کند زیرا فلز از الکترود ذوب رسوب می کند. هنگامی که به فلز پرکننده نیاز است، باید به طور جداگانه به حوضچه جوش اضافه شود.

در جوشکاری TIG از یک الکترود تنگستن استفاده می شود که قوس الکتریکی بین مشعل و قطعه کار فلزی را تولید می کند. از آنجایی که تنگستن دارای نقطه ذوب بالایی بالای 6000 درجه فارنهایت است، الکترود تنگستن در حین جوشکاری مصرف نمی شود. نتیجه این است که جوشکاری TIG بسیار قابل کنترل است و یک قوس الکتریکی پایدار و یک جوش تمیز، دقیق و قوی ایجاد می کند.

دستگاه جوشدستگاه جوش آرگون (تیگ)

از محبوب ترین فرآیندهای جوشکاری، به ویژه TIG (گاز بی اثر تنگستن) از گازی به نام آرگون استفاده می کنند. برای جوش تیگ (جوش آرگون) از دستگاه جوش آرگون استفاده می شود. در واقع می توان گفت این نوع دستگاه انرژی مورد نیاز برای شعله ور ماندن قوس را فراهم می کند. این دستگاه ها در نوع های مختلف موجود هستند. دستگاه جوش آرگون AC/DC 315P تسلا و دستگاه جوش آرگون AC/DC 200 تسلا از بهترین نوع های دستگاه جوش آرگون می باشند که شرکت تسلا ارائه می دهد.

از دستگاه جوش آرگون (تیگ) بیشتر برای جوشکاری دقیق و اتصال فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، کرومولی، آلیاژهای نیکل و منیزیم استفاده می شود. از مهمترین کاربردهای جوشکاری TIG می توان به جوشکاری خطوط لوله و لوله اشاره کرد. همچنین در بسیاری از صنایع مانند هوانوردی و هوا فضا و صنایع ورق فلز هنگام جوشکاری مواد به خصوص نازک و مواد خاص مانند تیتانیوم استفاده می شود. این نوع جوشکاری TIG هم برای جوشکاری دستی و مکانیزه و هم برای استفاده از ربات های جوشکار مناسب است.

تجهیزات جوشکاری آرگون

در این نوع جوشکاری مانند دیگر جوشکاری ها تجهیزاتی مورد نیاز است که جوشی بی نقص و با کیفیت داشته باشید، این تجهیزات عبارتند از :

  • رگولاتور : قطعه ای است برای تنظیم ولتاژ که برای کم کردن از فشار خروجی گاز از کپسول و تنظیم شدت خروجی گاز محافظ از مشعل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • منبع تغذیه : اولین لوازم جانبی مورد نیاز در جوشکاری به وسیله جوش ارگون منبع تغذیه می باشد و وظیفه تامین انرژی الکتریکی را برعهده دارد.
  • کابل اتصال : کابلی است که برای استفاده در مدارهای جوشکاری الکتریکی استفاده می شود. کابل اتصال برق وظیفه راه اندازی دستگاه را بر عهده دارند و اگر کابل قطع باشد جوشکاری امکان پذیر نمی باشد.
  • الکترود تنگستن : یک عنصر نادر فلزی است که برای ساخت الکترودهای جوش قوس تنگستن قوس  استفاده می شود و در صورت نبود آن ها شروع هیچ یک از عملیات جوش کاری ممکن نیست.
  • سیم جوش : این سیم ها امکان برقرای ارتباط بین دو سطح جدا شده را فراهم می کنند و در بیشتر فعالیت های جوشکاری استفاده می شوند.
  • سیلندر گاز محافظ : کپسول فلزی حاوی گاز محافظ است.
  • تورچ جوشکاری آرگون : از این وسیله در طول فرآیند جوشکاری گاز آرگون استفاده می شود.
  • شیلنگ و بست های گاز : برای هدایت گاز محافظ از سیلندر به مشعل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مزایا جوشکاری آرگون
  • جوشکاری آرگون بسیار تمیز و با سرعت پایین انجام می شود.
  • از این جوش در صنعت خودروسازی نیز استفاده می شود.
  • روی فولاد ضد زنگ و دیگر آلیاژهای فلزی مقاوم به خوردگی انجام می‌شود.
  • از جوشکاری آرگون در مدت طولانی نیز می توان استفاده کرد.
  • امکان جوشکاری فلزات با دقت بسیار بالا را دارد.
  • کیفیت  این جوش در اتصال قطعات نرم و ظریف بسیار بالا می باشد.
  • جوشکاری آرگون در وضعیت های مختلف می تواند ورق های فلزی را جوش دهد.

نوشته های مشابه