دستگاه جوش, مقالات

چرخه کاری دستگاه جوش چیست؟

چرخه کاری دستگاه جوش

چرخه کاری دستگاه جوش چیست؟

یکی از مواردی که راجع به هر نوع دستگاه جوش باید بدانیم، چرخه کاری دستگاه جوشکاری است. چرخه کاری دستگاه جوش، مشخص می‌کند که چه مدت می‌توانید با دستگاه جوش کارکنید.
چرخه کاری درصدی از زمان است که دستگاه جوش به‌درستی، کار می‌کند یا عمل جوشکاری را انجام می‌دهد. چرخه کاری را باید در زمان مشخص با آمپراژ مشخص اندازه‌گیری کرد. برای مثال اگر یک دستگاه جوشکاری دارای چرخه 200 آمپر در 30% باشد یعنی این دستگاه در طول 10 دقیقه می‌تواند 3 دقیقه با آمپر 200 کار کند. 7 دقیقه بعدی دستگاه شروع به خنک کردن و استراحت می‌کند. بنابراین چرخه عملکرد دستگاه جوش به مدت‌زمانی گفته می‌شود که دستگاه می‌تواند بدون وقفه کار کند. هر دستگاه جوشی از یک چرخه عملکرد برخوردار است که این چرخه برحسب درصد توسط شرکت سازنده اعلام می‌شود. بسته به شرکت سازنده دستگاه جوش Duty cycle های متفاوتی برای دستگاه جوش در نظر گرفته می‌شود. هر چه چرخه عملکرد دستگاه جوش بیشتر باشد، می‌توان مدت‌زمان بیشتری از دستگاه جوش استفاده کرد.
چرخه عملکرد دستگاه جوش یا همان Duty cycle معمولاً در اکثر دستگاه‌های جوش موجود ۶۰% می‌باشد. یعنی در هر 10 دقیقه جوشکاری باید 6 دقیقه جوشکاری کرده و 4 دقیقه به دستگاه جوش استراحت دهیم. لازم به ذکر است که دستگاه جوش با Duty cycle 80% و حتی 100% هم در بازار موجود است. بنابراین می‌توان گفت قیمت دستگاه جوش با چرخه عملکرد دستگاه جوش رابطه مستقیمی دارد. چرخه عملکرد دستگاه که بیشتر شود طبعاً قدرت دستگاه بیشتر شده و به طبع قیمت دستگاه جوش نیز بیشتر می‌شود. تمام دستگاه‌های جوشکاری باید سربار حرارتی وارده را مدیریت کنند. مدیریت سربار حرارتی یعنی، عمل جوشکاری با رسیدن به درجه حرارتی مشخصی باید متوقف شود که به دستگاه جوش آسیبی وارد نشود. چرخه جوشکاری، نسبت به آمپرهای متفاوت متغیر است.

چرخه دستگاه جوشکاری چگونه محاسبه و تست می‌شود؟

تمام دستگاه‌های جوشکاری باید سربار حرارتی وارده را مدیریت کنند. مدیریت سربار حرارتی یعنی، عمل جوشکاری با رسیدن به درجه حرارتی مشخصی باید متوقف شود که به دستگاه جوش آسیبی وارد نشود. چرخه کاری دستگاه جوش، نسبت به آمپرهای متفاوت متغیر است.
x فرمول محاسبه چرخه کاری دستگاه جوش همیشه ثابت است (برابر با درصد زمان روشن بودن در پریود مورد آزمایش) است. لازم به ذکر است بدانیم عوامل متغیری وجود دارد که خروجی چرخه کار مورد آزمایش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. که عبارت‌اند از:
• مدت‌زمانی که تست و اندازه‌گیری انجام می‌شود. معمولاً در بازه 5 تا 10 دقیقه است. البته بازه 10 دقیقه در اولویت است.
• دمای محیط که تست dutu cycle انجام می‌شود. هرچه دمای محیطی بالا باشد بهتر است.
• دستگاه جوشکاری تازه روشن‌شده باشد یا اینکه مدتی کارکرده، خنک شده و سپس تست در حال انجام است. 
• استاندارد موردقبول و پذیرفته‌شده برای تست و شناسایی چرخه کاری، استاندارد EN60974-1 اروپا است. این‌یک استاندارد پذیرفته‌شده است و به‌عنوان بهترین معیار کارکرد ماشین در شرایط واقعی است.
بار دیگر مثال چرخه کاری دستگاه جوشکاری با مقدار 200 آمپر در 30% را به یادآورید. برای دسترسی به این مقدار تحت استاندارد EN60974-1، ابتدا ماشین روشن می‌شود و گرم می‌شود. برای گرم کردن، جوشکاری به‌صورت مداوم انجام می‌شود تا به سربار حرارتی برسد. این اتفاق حداقل دو بار انجام می‌شود. سپس تست در محیط با دمای 40 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. در مدت 10 دقیقه باوجوداین شرایط، ماشین قادر است 3 دقیقه با 200 آمپر جوشکاری کند. درنتیجه چرخه جوشکاری این دستگاه 200 آمپر در 30% است.

چرخه کاری در جوشکاری MMA

جوشکاری MMA/stick فرایندی دستی است. برای مثال عوض کردن الکترودها، تمیز کردن محل جوش شده و … در این جوشکاری به‌صورت دستی انجام می‌شود. درنتیجه درصد زمانی که کاربر به عمل جوشکاری می‌پردازد بسیارکمتر از جوشکاری  MIG است. از این امر نتیجه می‌شود که چرخه کاری دستگاه جوش MMA به‌اندازه MIG مهم نیست.
با توجه به این امر، چرخه کاری 30% در جوشکاری MMA، می‌تواند بسیار بالا تلقی شود.

نوشته های مشابه