دستگاه جوش, مقالات

دستگاه جوش MOSFET یا سیستمIGBT ؟؟؟

دستگاه جوش MOSFET یا سیستمIGBT ؟؟؟

دستگاه جوش MOSFET یا سیستمIGBT ؟

یکی از مهم ترین بخش های هر صنعت فراوری فلز دستگاه جوش می باشد، زیرا توانایی ذوب فلز را در یک ساختار خاص دارد. دستگاه جوش ها در انواع مختلفی موجود هستند، که در ادامه با دو نوع  MOSFET و IGBT آشنا می شویم.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

در ابتدا یک مثال در این رابطه برای شما می‌زنیم تا تفاوت دستگاه جوش MOSFET و دستگاه جوش IGBT بیش‌تر درک شود.

تفاوت دستگاه جوش MOSFET با دستگاه جوش IGBT مانند تفاوت تلویزیون LED و LCD است هر دو تلویزیون از تکنولوژی جدید بهره برده‌اند. اما حجم و وزن و کیفیت خروجی‌های متفاوتی دارند به‌صورتی که LCD دارای قطر و وزن بیشتر کیفیت تصویر کمتری  نسبت به LED است.

اگر دو دستگاه جوش اینورتر ماسفت و آی جی بی تی را بخواهید در مثال بالا قرار دهید ماسفت همانند تلویزیون lcd و آی جی بی تی همانند تلویزیون LED است.  زیرا در دستگاه‌های ماسفت ۲۰۰ آمپر که حالت نرمال و رایج دستگاه جوش هستند ۱۲ عدد ماسفت دیده می‌شود که هر سه عدد ماسفت در آنها وظیفه تنها یک عدد IGBT را در دستگاه جوش ۲۰۰ آمپر انجام می‌دهد یعنی یک دستگاه جوش ۲۰۰ آمپر IGBT دارای ۴ عدد IGBT است که هرکدام ۶۰ آمپر ظرفیت خواهند داشت.

در دستگاه جوش‌های قوی‌تر مثل ۲۵۰ آمپر این تفاوت‌ها بیش‌تر به چشم می‌خورد معمولاً دستگاه جوش‌های ماسفت ۲۵۰ آمپر بسیار بزرگ و سنگین هستند و تقریباً دو برابر دستگاه جوش IGBT هستند.

شما می توانید برای تشخیص نوع دستگاه جوش از روش باز کردن دستگاه استفاده کنید. استایل ظاهری ماسفت همیشه به‌صورت سه برد و ثابت است که می توانید به راحتی نوع دستگاه را تشخیص دهید.

انواع دستگاه جوش موجود در بازار

  • دستگاه جوش CO2 یا دستگاه جوشکاری mig
  • دستگاه جوش AC/DC یا دستگاه جوشکاری tig
  • دستگاه جوش الکترود یا دستگاه جوشکاری MMA
  • دستگاه جوش پلاسما یا دستگاه جوشکاری CUT
  • دستگاه جوش DC یا دستگاه جوشکاری TIG DC

مواردی که در جهت تشخیص برتر بودن یک دستگاه جوش IGBT و یک دستگاه جوشکاری با سیستم داخلی ماسفت مهم می‌باشد می‌تواند به نوع استفاده و حتی محل استفاده از دستگاه جوش موردنظر باشد.

معمولاً در مناطق یا استان‌هایی که برق شهری آنها دارای نوسان بالا می‌باشد بهتر است از دستگاه جوش که با سیستم داخلی ماسفت مونتاژ گردیده است استفاده شود. به این دلیل در این مناطق باید از دستگاه جوش ماسفت استفاده کرد که در صورت نوسان ولتاژ شهری و  صدمه به برد و منبع تغذیه دستگاه جوش بتوان دستگاه جوش را با هزینه‌ی خیلی کم تعمیر کرد. البته ناگفته نماند که باید این نوع دستگاه جوش ماسفتی در همه‌جا و همه‌ی مکان‌ها متناسب با مورداستفاده و کاربرد مناسب تهیه و خرید گردد. پس در هنگام خرید دستگاه جوش ماسفتی باید به این موضوع هم دقت داشت.

 اما مورد دیگری که در هنگام خرید دستگاه جوش باید زیر نظر داشت درجه حرارت و دمای منطقه است. ازآنجاکه تحمل حرارت قطعات IGBT نسبت به قطعات ماسفت حدوداً سه برابر می‌باشد. باید در نظر داشت در هنگام خرید دستگاه جوشی که جهت جوشکاری در استان‌های جنوبی کشور که دمای بالایی نسبت به سایر شهرها دارند بهتر است از دستگاه جوشی که با ساخت داخلی IGBT مونتاژ شده استفاده شود. زیرا دستگاه جوشکاری که دارای ساختار الکترونیکی IGBT می‌باشد از عمل حرارت بالاتری برخوردار است.

دستگاه جوش MOSFET یا سیستمIGBT ؟؟؟مونتاژ DIP و SMD

اما چیز خیلی مهمی که در مورد دستگاه جوش IGBT بدانیم این است که این دستگاه‌های جوش با توجه به روش مونتاژ به دو صورت DIP و SMD قابل مونتاژ می‌باشند.

برتری دستگاه جوش IGBT با روش مونتاژ دیپ نسبت به دستگاه جوش IGBT با روش SMD این است که قابل تعمیر می‌باشد. لازم به ذکر است دستگاه جوش‌هایی که با روش SMD مونتاژ می‌شوند به‌سختی خراب می‌شوند ولی گاهی اوقات به دلیل کوچک بودن و حساس بودن قطعه SMD و دستگاه جوشکاری موردنظر قابلیت تعمیر را نداشته و باید برد دستگاه جوشکاری کاملاً تعویض گردد. پس در هنگام خرید دستگاه جوش IGBT باید خریدار محترم دستگاه جوشکاری به نوع مونتاژ که SMD یا DIP هست توجه کامل کند.

جالب است بدانیم که اکثر دستگاه‌های جوش ماسفتی به‌صورت DIP مونتاژ می‌شود به همین خاطر است که در کشور ما خواستار جهت خرید دستگاه جوش از نوع دستگاه جوش ماسفتی و دستگاه جوش IGBT از نوع برد DIP می‌باشند.

معایب دستگاه جوش های MOSFET نسبت به دستگاه جوش IGBT

از جمله مزایای دستگاه جوش‌هایی که با ساختار داخلی IGBT می‌باشد می‌توان به سبک و کم‌حجم بودن دستگاه جوش هم اشاره کرد. بنابراین هنگام خرید دستگاه جوشکاری علاوه بر قیمت دستگاه جوش، وزن و حجم دستگاه جوشکاری هم قابل‌توجه است.

در ذیل به چند مورد از معایب MOSFET  نسبت به IGBT اشاره کرده ایم :

  1. بزرگ‌تر بودن کیس دستگاه جوش ماسفت
  2. تعداد قطعات بیش‌تر دستگاه جوش ماسفت
  3. وزن بیش‌تر دستگاه جوش ماسفت
  4. هزینه بالای تولید اینورتر جوشکاری ماسفت

گارانتی محصولات

شرکت تسلا در این راستا از دستگاه جوش‌هایی استقبال کرده و به فروش می‌رساند که در هنگام تعمیر از هزینه کمتری جهت تعمیر برای خریدار دستگاه جوشکاری برخوردار باشد و حتماً قابل تعمیر باشد. جالب است بدانید شرکت جوش و برش تسلا تمامی دستگاه‌های جوش‌های موجود را با 36 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش به بازار عرضه می‌نماید.

نوشته های مشابه