دستگاه جوش

جوشکاری در 6 صنعت مختلف

جوشکاری در صنعت

جوشکاری یک روش بسیار قدیمی و پرکاربرد است که در صنعت های مختلف استفاده می شود. جوشکاری اصطلاحا اتصال دادن دو قطعه فلزی یا غیر فلزی به یکدیگر با استفاده از گرم کردن محل اتصال یا ذوب کردن ماده اتصال به طور دائم یا موقت می باشد.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

جوشکاری در 6 صنعت مختلف

1- صنعت خودرو : در صنعت خودرو استفاده از روش های مختلف جوشکاری استفاده می شود، یکی از مهم ترین روش ها جوشکاری MIG می باشد که این روش برای قطعات فلزی که ضخامت کمتری دارند و نازک تر هستند می تواند یک اتصال قوی و مستحکم ایجاد کند. همچنین این نوع جوشکاری برای اتصال ورق های آلومینیومی در خط تولید ایده آل است زیرا پیوندی فوق العاده قوی بین فلزات نازک ایجاد می کند. امروزه جوشکاری MIG در این صنعت در حال افزایش است زیرا مقرون به صرفه بوده و عمق نفوذ بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد. در صنعت خودرو می توان گفت جوشکاری یک جنبه حیاتی دارد زیرا ساخت یک خودروی متوسط هزاران جوش نیاز دارد.

2- صنعت هواپیما : جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش های مختلف یکی از موثرترین روش‌های ذوب فلز است، به همین علت به طور گسترده در صنعت هواپیما استفاده می‌شود. در این نوع صنعت بیشتر از جوشکاری قوس الکتریکی که برای اتصال ورق فلز و انجام کارهای دقیق است، استفاده می شود. این فرآیند می تواند برای هر نوع فلزی استفاده شود. غیر از جوشکاری قوس الکتریکی مهندسان از جوش MIG نیز برای ساخت هواپیما استفاده می کنند که برای اتصال فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم کاربرد دارد.

3- صنعت نفت و گاز : در صنعت نفت و گاز جوشکاری نقش بسیار پررنگی در تامین انرژی جهانی و همچنین اقتصاد جهانی دارد. بسیاری از فناوری ها برای وجود و عملکرد این صنعت اهمیت دارند، که یکی از این موارد جوشکاری است. صنعت نفت و گاز از زیرساخت های مختلف بسیار پیچیده مانند دکل ها، خطوط لوله، سکوها، نیروگاه ها و تاسیسات استفاده می کند. اکثر این زیرساخت ها با استفاده از فناوری های جوشکاری ایجاد می شوند. جوشکاری در عملیات نفت و گاز هم برای ساخت پروژه های جدید و هم برای نگهداری تاسیسات موجود بسیار مهم است.

جوشکاری در صنعت4- صنعت ساخت و ساز ساختمان : بخش ساخت و ساز ساختمان شامل ایجاد سازه هایی است که افراد می توانند در آن ساکن شوند. این بخش بیشتر به مسکونی و غیر مسکونی تقسیم می شود. ساخت و ساز ساختمان عمدتاً از جوشکاری در ایجاد چارچوب های سازه ای از اجزای فلزی استفاده می کند. جوشکاری برای اتصال تیرهای فولادی I، خرپاها، ستون ها و فوترها برای حمایت از دیوارها، سقف و کف ساختمان استفاده می شود. این اجزا به شکل و اندازه برش داده می شوند، در موقعیت بالایی قرار می گیرند و به هم جوش داده می شوند. جوش سازه به طور گسترده در ساختمان های کوچک استفاده نمی شود، همانطور که در ساختمان های بلند که به هزاران اتصال فلزی نیاز دارند، استفاده می شود.

5- صنعت کشتیرانی : جوشکاری یکی از پرکاربردترین فرآیندهای کار گرم است که در صنعت کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرد. سازه های عظیم بدون جوشکاری مناسب و درست نمی توانند به طور کارآمد و ایمن کار کنند. کشتی‌های غول‌پیکر به صدها اتصال نیاز دارند تا آنها را ضد آب و روغن بند کنند و به آرامی روی آب‌ها حرکت کنند. اهمیت جوشکاری در کشتی سازی جوشکاری یک فعالیت مهم در صنعت کشتی سازی است. برای محافظت از ساختار کشتی، فرآیند جوشکاری باید توسط جوشکاران واجد شرایط انجام شود و توسط مهندسان کنترل کیفیت و انجمن های طبقه بندی به طور موثر کنترل شود. اتصالات جوشی همچنین منجر به کاهش وزن فولاد شده و در مقایسه با اتصالات پرچ به نگهداری کمتر تا ناچیز نیاز دارند. سهم عمده فناوری جوش در صنعت کشتی سازی امکان تولید سطوح صاف بدنه است، بنابراین مقاومت بدنه لخت و نیاز به قدرت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اتصالات جوشی در مقایسه با اتصالات پرچ شده بسیار راحت‌تر تولید می‌شوند و زمان چرخه پروژه را کاهش می‌دهند.

6- صنعت الکترونیکی : جوشکاری در صنعت الکترونیک به میزان محدودی کاربرد دارد. این صنعت معمولا از جوشکاری نقطه ای برای اتصال نقاط جوش بسیار کوچک و درزهای جوشی ظریف اجزای الکتریکی استفاده می کند. به عنوان مثال برای اتصال ترانزیستورهای خاص، قطعات کامپیوتری یا دستگاه های الکتریکی مانند لپ تاپ، تبلت و کنسول های بازی و غیره به کار می رود. علاوه بر جوشکاری نقطه ای در این صنعت از جوشکاری آرگون با دستگاه جوش آرگون نیز برای برخی از قطعات استفاده می شود که سرعت و مقرون به صرفه بودن این روش باعث تولید با بازدهی بالا می شود.

به طور کلی درصد بالایی از تمام مشاغل جوشکاری مبتنی بر تولید است. ساخت مبلمان، ساخت و ساز ملک، وسایل کشاورزی، راه آهن، قطعات کامپیوتر و ماشین آلات معدن و هر چیز دیگری طی مراحل تولید و ساخت نیاز به جوشکاری دارند.

این مقاله برای آشنایی شما مشتریان گرامی با صنعت هایی که جوشکاری در آنها کاربرد دارد، می باشد. بعد از مطالعه ی این مقاله می توانید برای مشاوره و خرید دستگاه جوش با ما تماس بگیرید تا مشاوران و متخصصان ما شما را راهنمایی کنند. شرکت تسلا واردکننده انواع دستگاه جوش و برش می باشد که محصولات خود را با بهترین کیفیت و به صرفه ترین قیمت ها در بازار عرضه می کند.

نوشته های مشابه