دستگاه جوش, مقالات

جوش آرگون چیست؟

جوش آرگون چیست؟

جوش آرگون یا در اصطلاح جوش TIG چیست؟

جوش آرگون در واقع یکی از معروف ترین و پرکاربردترین فرآیندهای جوشکاری است، این نوع جوشکاری با نام های جوشکاری با الکترود تنگستن، جوشکاری تنگستنی با گاز محافظ آرگون خنثی (Tungsten Inert Gas – TIG)، جوشکاری تیگ، جوشکاری آرگون و جوشکاری آلمینیوم نیز شناخته می شود.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

 در این نوع جوشکاری آرگون قوس الکتریکی بین الکترود غیرمصرفی آرگون و فلز پایه ایجاد شده و دمای حاصل از آن موجب ذوب و اتصال قطعات می شود. لازم به ذکر است که در جوشکاری آرگون جوشکار در حین جوشکاری، می تواند از سیم فیلر یا همان در اصطلاح پرکن به کار تزریق کند. بنابراین وقتی هر دو دست جوشکار در حین جوشکاری درگیر است جهت حفظ امنیت باید از ماسک کلاهی استفاد شود.

 نکته : توجه کنید که آرگون در حالت عادی غیر سمی است ولی در حین جوشکاری در مجاورت با گاز اکسیژن سمی می شود. به همین دلیل باید در جوشکاری آرگون از تجهیزات لازم از قبیل دستکش آرگون و لباس مناسب جوشکاری آرگون و… جهت حفظ ایمنی بدن استفاده نمود.

وقتی در مورد جوش آرگون صحبت می کنیم در نوع جوشکاری آرگون عمل جوشکاری به دو صورت قابل اجرا می باشد. می توان به جوش آرگون DC یا Tig DC و جوش آرگون AC/DC یا تیگ AC/DC اشاره کرد. تفاوت این دو نوع جوشکاری آرگون در این است که در جوشکاری نوع جوش آرگون DC جوشکار می تواند تمام فلزها از قبیل استیل، آهن، چدن و… به جز مس و آلومینیوم را جوشکاری نماید.

در جوشکاری آرگون یا همان تیگ باید جوشکار دارای دانش و مهارت کافی به اجرای جوشکاری داشته باشد. نحوه اتصال تورچ آرگون و انبر اتصال یکی از مهم ترین نکاتی است که باید رعایت شود. در این نوع جوشکاری باید بر خلاف دستگاه جوش MMA یا به اصطلاح دستگاه جوش الکترود تورچ آرگون به قطب منفی دستگاه جوش آرگون AC/DC وصل شود و انبر اتصال به قطب مثبت نصب شود. متاسفانه بعضی از همکاران به دلیل رعایت نکردن این نکته باعث ایجاد مشکل برای دستگاه جوش آرگون و تورچ آرگون می شوند.

برای جوشکاری با دستگاه جوش آرگون یا خرید دستگاه جوش، مشاوران و متخصصان با ما در ارتباط باشید.

تجهیزات مورد نیاز در دستگاه جوش آرگون AC/DC

جوشکاری با گاز آرگون نیاز به تجهیزات زیادی دارد. جوش آرگون شامل تجهیزاتی از قبیل کپسول آرگون، مانومتر آرگون، شلنگ و بست های گاز، الکترود تنگستن و گاهی اوقات فیلیر یا در اصطلاح پر کن است. مفتول یا سیم جوش آرگون یکی از مهم ترین وسایل جوشکاری آرگون است. بیشتر فلزات و آلیاژها را می توان با روش جوشکاری آرگون انجام داد. به همین دلیل سیم جوش های مختلف، با ترکیبات شیمیایی خاص متناسب با نوع و مقدار جریان و در قطرهای مختلف تولید میشود.

جوشکاری آرگون بسیار کم و کوتاه است. در زمان جوشکاری به دلیل حرارت بالا از تجهیزات خنک کننده برای کاهش دمای جوش استفاده می شود. خنک کننده می تواند بادی یا آبی باشد. جوش آرگون دارای تورچ هوا خنک و گاهی آب خنک است. در واقع دو مدل تورچ جوش آرگون در بازار موجود است. برخی تورچ ها با هوا و جریان گاز محافظ خنک شده و برخی تورچ ها با گردش آب خنک میشوند.

در روش جوشکاری آرگون که  شدت کمی دارند و کوتاه مدت هستند گردنه تورچ با گردش جریان هوا خنک می شود. ولی در جریانهای بالا و بلند مدت مانند جوشکاری آرگون لوله های نفت و گاز از تورچ هایی استفاده میکنند که سیستم خنک کننده از گردش آب کمک میگیرد.

 

جوش آرگون چیست؟مزیت‌های دستگاه جوش آرگون  GTAW-TIG) AC/DC)

  • نیازی به تمیزکاری در محل جوشکاری ندارد.
  • این دستگاه ظرافت بسیار بالایی را دارد.
  • این دستگاه بیش از هر فرآیند دیگری با دستگاه های دیگر، فلزات را جوش می دهد.
  • دستگاه جوش ارگون جوش بسیار مستحکم، مقاوم‌ و با کیفیت را تولید می کند.
  • نتیجه جوش بسیار ظریف و بی نقص می باشد.
  • درهنگام جوشکاری بااین دستگاه پاشش یا جرقه ایجاد نمی شود.
سیم جوش یا مفتول مورد استفاده در دستگاه جوش آرگون AC/DC

سیم جوش‌هایی که در فرایند جوشکاری تیگ (GTAW, TIG) به‌کار برده می‌شوند، یکی از مهم‌ترین عوامل کیفیت جوش هستند. استانداردهای سیم جوش در فرایند جوشکاری تیگ (GTAW , TIG) به‌صورت زیر است:

  • سیم جوش مورداستفاده برای مس و آلیاژهای مس A5.7
  • سیم جوش مورداستفاده برای فولادهای مقاوم به خوردگی A5.9
  • سیم جوش مورداستفاده برای آلومینیوم و آلیاژ آلومینیوم A5.1
  • سیم جوش مورداستفاده برای عملیات سطحی A5.13
  • سیم جوش مورداستفاده برای نیکل و آلیاژهای نیکل A5.14    
  • سیم جوش مورداستفاده برای تیتانیوم و آلیاژهای تیتانیوم A5.16
  • سیم جوش مورداستفاده برای فولادهای کربنی A5.18
  • سیم جوش مورداستفاده برای منیزیم آلیاژهای منیزیم A5.19
  • سیم جوش مورداستفاده برای زیرکونیم و آلیاژهای زیرکونیم  A5.24

در شرکت جوش و برش تسلا دستگاه جوش آرگون AC/DC ماسفتی برند تسلا و دستگاه جوش جوش آرگون AC/DC  آی جی بی تی برند تسلا و دستگاه جوش آرگون ac/dc 200 با بهترین کیفیت در بازار عرضه می شود. دستگاه جوش های تسلا با 36 ماه گارانتی بی قید و شرط و 10 ماه خدمات پس از فروش به مشتریان عزیز قبل ارائه است.

شرکت جوش و برش تسلا آماده دریافت انتقادات در راستای رسیدن به اهداف و کیفیت بیشتر محصولات است.

نوشته های مشابه