دستگاه جوش

دستگاه جوش Tig یا دستگاه جوش آرگون چیست ؟  

دستگاه جوش Tig یا دستگاه جوش آرگون چیست ؟  

دستگاه جوش آرگون

جوشکاری فرآیندی است که در تعدادی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و جوشکارها بسته به نوع پروژه ای که روی آن کار می کنند، از دستگاه های جوش مختلفی استفاده می کنند. یکی از آن دستگاه ها، دستگاه جوش آرگون می باشد که به دستگاه جوش Tig هم معروف است. دراین نوع جوشکاری همانطور که از از اسمش پیداست گاز آرگون وظیفه حفاظت از حوضچه مذاب را بر عهده دارد. اصل جوشکاری آرگون اتصال فلزات با قوس الکتریکی در محیط گاز بی اثر است. برای این فرآیند، به منبع جریانی نیاز دارید که ولتاژ را کاهش داده و آمپر را افزایش دهد. جریان به مشعل مجهز به الکترود تنگستن عرضه می شود. غیر مصرفی است، بنابراین جوشکار راحت تر طول قوس را که باید 2-5 میلی متر باشد کنترل کند. اما دلیل انتخاب این نوع دستگاه جوش جهت جوشکاری به تناسب جوشکاری نوع فلزات مختلف می باشد. موضوعی که باید متذکر شویم جوشکاری آرگون توسط دو نوع دستگاه جوشکاری Tig یا همان آرگون امکان پذیر میباشد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد:

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
  1.  دستگاه جو ش آرگون DC یا همان دستگاه جوش DC TIG 
  2. دستگاه جوش ارگون AC/DC یا همان TIG AC/DC 

 این  دو نوع دستگاه آرگون همانند دستگاه جوش های دیگر هم در آمپراژ های مختلف در بازار قابل عرضه می باشد.

  • دستگاه جوش آرگون 200A Tig DC
  • دستگاه جوش آرگون 315 Tig DC یا DC
  • دستگاه جوش آرگون DC  یا 400A TIG Dc    
  •  و الی …..

دستگاه جوش Tig یا دستگاه جوش آرگون چیست ؟  

دلیل انتخاب دستگاه جوش آرگون AC/DC برای چیست ؟

آنچه که باید بدانیم این است که در این نوع دستگاه جوش میتوانیم تمامی فلزات موجود را جوشکاری نماییم به این ترتیب که در جوشکاری با دستگاه جوش آرگون AC/DC  در حالت AC  می‌توانید جوشکاری آلومینیوم را انجام دهید. به همین دلیل این دستگاه به دستگاه جوش آلومینیوم هم معروف است. در حالت DC بقیه فلزات از قبیل چدن، استیل …..را جوشکاری میکند.

قابل ذکر است در حالت AC فلزاتی مانند منیزیم هم قابل جوشکاری می باشد و دستگاه جوش آرگون DC هم برای مصارف جوشکاری تمامی فلزات به جز آلومینیوم مفید می باشد. این نوع دستگاه جوش آرگون که به TIG DC معروف است معمولاً برای مصارفی از قبیل جوشکاری فلزات استنلس استیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکاتی که در مورد دستگاه جوش آرگون AC/DC در هنگام خرید باید بدانیم چیست ؟

 اولین مقیاس برای انتخاب دستگاه جوش آرگون AC/DC سیستم مونتاژ آن می باشد که به صورت DIP است یا SMD اگر دیپ باشد خیلی بهتر است. به این دلیل این نوع دستگاه جوش ساختار نسبتاً پیچیده نسبت به سایر دستگاه‌ ها دارد.

این نوع دستگاه جوش برای تمامی تعمیرکاران کار ساده‌ای نیست به همین دلیل توصیه می شود هنگام خرید به این موارد توجه کنید : 

خرید دستگاه جوش خوب هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری محسوب میشود. نکته ی دیگری که در هنگام خرید دستگاه جوش آلومینیوم حائز اهمیت است مدت زمان گارانتی و از همه مهمتر خدمات پس از فروش این نوع دستگاه جوش می باشد. لازم به ذکر است که چون جهت خرید  این نوع دستگاه جوشها مبلغ قابل توجهی را پرداخت کنیم. در صورتی که شرکت فروشنده یا فروشگاه مدنظر نتواند خدمات پس از فروش ارائه  کند خریدار متضرر می گردد و باید هزینه ی دیگری را برای خرید دستگاه جوش آرگون متقبل شود.

گاز محافظ چیست؟

گاز آرگون یک عنصر شیمیایی با نماد Ar و یکی از گازهای نجیب است. آرگون همچنین سومین گاز فراوان روی زمین است و بیشتر به عنوان یک گاز محافظ بی اثر استفاده می شود. آرگون بی رنگ، بی بو، غیر قابل اشتعال و غیر سمی است. گازهای محافظ گازهای بی اثری هستند که در فرآیند جوشکاری برای محافظت از جوش در برابر سایر عناصر موجود در جو استفاده می شوند. عناصری مانند اکسیژن، دی اکسید کربن، نیتروژن یا بخار آب می توانند جوش را آلوده کنند. این می تواند منجر به اکسیداسیون، خوردگی یا ضعیف شدن عمومی جوش شود. گازهای محافظ مانند آرگون از جوش ها در برابر عناصر آسیب رسان در هوا محافظت می کند.

آرگون یک گاز محافظ ایده آل برای استفاده در هنگام کار با آلومینیوم و فلزات غیر آهنی است. هلیوم یکی دیگر از گازهای محافظ رایج مورد استفاده است که هنگام جوشکاری فلزات منیزیم، مس و آلومینیوم بهترین عملکرد را دارد.

چرا جوشکاران از گاز آرگون استفاده می کنند؟
آرگون به دلیل هزینه کم، قابلیت گاز محافظ و پایداری برای جوشکاری استفاده می شود. علاوه بر اینکه با عناصر دیگر واکنش نشان نمی‌دهد، هنگام قرار گرفتن در معرض دماهای شدید درگیر در جوشکاری، آتش نمی‌گیرد. فراوانی طبیعی آن در جو زمین نیز آن را به گزینه ای مقرون به صرفه برای گاز برای جوشکاران تبدیل می کند.

پایان

شرکت تسلا واردکننده ی انواع دستگاه جوش می باشد، که هریک محصولات خود را با ضمانت و گارانتی 5 تا 7 ساله به مشتریان و همکاران گرامی خود ارائه می دهد. برای خرید و اطلاعات درباره دستگاه جوش های مختلف با ما در ارتباط باشید.

 

نوشته های مشابه