دستگاه جوش

چند فرایند حالت مرطوب در جوشکاری زیر آب

جوشکاری زیر آب

جوشکاری با دستگاه جوش زیر آب در حالی که جوشکار غوطه ور می باشد، معمولا در فشارهای بارومتری بالا انجام می شود. برای درست انجام دادن این کار باید مهارت‌ها و آموزش‌های تخصصی مورد نیاز را آموزش دیده باشید، تا بتوانید جوش را تمیز و بدون نقص بزنید. در ادامه ی مقاله به تعدادی از فرایندهای جوشکاری در حالت مرطوب (جوشکاری مرطوب مستلزم آن است که غواص جوش را مستقیماً در آب انجام دهد.) که کاربرد و رواج بیشتری دارد، اشاره کنیم :

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
1- جوشکاری قوس _ الکترود دستی :

از این نوع فرایند جوشکاری در تعمیر کشتی های زیر آب، تعمیر سازه های زیر آب و  غیره استفاده می شود. در سال 1802 میلادی نشان داده شده که قوس الکتریکی در زیر آب بسیار پایدار می ماند. تلاش های اولیه جوشکاری قوس زیر آب باعث ساخت الکترودهای لخت یا با پوشش نازک شد، که نتیجه ی مطلوبی نیز نداشت. در جوشکاری زیر آب نیاز است که قوس محافظت و واکنش های کنترل شده و الکترود نیز کمتر در مقابل آب متلاطم اطراف قرار گیرد. در حال حاضر جوشکاری الکترود دستی در زیر آب به صورت تجاری با الکترودهای پوشش دار خاص انجام شود. پوشش این الکترودها حاوی اجزای ضد آب می باشد. ترکیبات محافظ ضد رطوبت الکترود باید گونه ای باشند که بتوانند در مدت کار با الکترود در زیر آب، خواص الکترود را حفظ کنند تا عملیات جوشکاری تحت اثرات منفی ای که در آب وجود دارد قرار نگیرد. این نوع جوشکاری در مورد فولادهای باکربن معادل کمتر از 0.4 درصد و همچنین جوشکاری موقت اتصالات در جاهایی که تنش اعمالی برقطعات نیست، به کار برده می شود.

جوشکاری زیر آب2- فرایند جوشکاری MIG/MAG :

برای افزایش سرعت جوشکاری با دستگاه جوش و بالا بردن کیفیت جوش می توان از جوشکاری MIG/MAG استفاده کرد. زمانی که گاز محافظ دی اکسید کربن است، اتصال الکترود به قطب مثبت بهتر می باشد. زاویه الکترود با قطعه کار در جوش گوشه 80_60 درجه و برای اتصال لب به لب 45 درجه می باشد. توجه کنید اگر مقدار گاز دی اکسیدکربن بین 25-40 lit/min باشد خطر سوختن کربن و افت حرارتی قوس ناشی از آن کم است. از نظر ابر تشکیل شده در برابر دید جوشکار روش MIG/MAG بدون گاز محافظ بسیار بهتر از روش MIG/MAG با گاز محافظ و بسیار برتر از روش الکترود دستی است. اگر این حالت باشد، چنانچه سیم جوش توپودری و آغشته به فلز سزیم باشد، باعث کیفیت بیشتر جوش می شود. مزیت سیم های توپودری نسبت به سیم های ساده توپر افزایش سرعت جوشکاری تا دو برابر و همچنین بهبود انعطاف پذیری فلز جوش است.

اگر میخواهید اکسیداسیون عناصر آلیاژی و احتمال تداخل سرباره با جوش کاهش یابد باید از گاز آرگون بهره بگیرید. البته می توان از یک لایه اضافی جت آب در مقابل نوسات احتمالی جریان آب بهره گرفت تا تعادل قوس و کیفیت جوش افزایش یابد. در این روش در حالت بالای سر دیدن حوضچه مذاب امکان پذیر نمی باشد. اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید از گاز استفاده نکنید، از سیم های مخصوص حاوی عناصر احیاکننده و تصفیه کننده استفاده کنید. در این حالت انعطاف پذیری به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می باید.

در حین جوشکاری اگر حباب هایی تشکیل شود با گازی که برای محافظت فرستاده می شود، برخورد کرده و اثر منفی بر روی عملکرد آن میگذارد. اگر فشار را افزایش دهید، باعث بیشتر شدن ولتاژ لازم شده و در نتیجه باید سرعت تغذیه سیم را بیشتر کنید. به دلیل پیوستگی جوش و عدم نیاز به تعویض الکترود می توان به کمک این روش در اعماق زیاد با سرعت بالا جوشکاری کرد.

مزایای فرایند MIG/MAG :
  • عقب رانده شدن آب از موضع جوش توسط گاز محافظ
  • کیفیت بالای جوش
  • عدم وجود پوشش روی سیم جوش.
3- جوشکاری انفجاری، اصطحکاکی و قوس پلاسما :

روش های خاصی در ارتباط با جوشکاری تر وجود دارد، مخصوصا برای جوشکاری در اعماق زیاد، اتصال خطوط لوله زیر آب به یکدیگر و سریع انجام دادن اتصالات در زیر آب که مهمترین آنها می باشند. استفاده از این روش ها زمان غواصی و هزینه عملیات را کاهش می دهند. در تحقیقات اولیه از جوشکاری ترمیت استفاده شده است، سپس جوشکاری اصطحکاکی آمد و به دلیل مزایایی مانند عدم حساسیت نسبت به آب موجود در اطراف محل جوش و وابسته نبودن به فشار آب، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. می توان از این روش برای اتصال زیر آب مواد پلاستیکی استفاده کرد.

جوشکاری زیر آبدر جوشکاری قوس پلاسما به دلیل حضور جت پلاسما ولتاژ مورد استفاده کمتر است و در نتیجه اکسیداسیون عناصر Mn، Si، C کمتر و خواص مکانیکی فلز جوش بهبود می یابد. روش دیگر برای جوشکاری انفجاری است. اولین آزمایشات با روکش دهی مس برروی فولاد انجام شد، از آن در جوش لب به لب لوله های زیر آب با کیفیت عالی استفاده می شود. شرط اول برای جوشکاری، تمیزی و خشکی سطع قطعه ی مورد نظر است. برای این منظور از ماشین های هیدرولیکی تخلیه تخلیه آب و خشک کن که توانایی کار کردن زیر آب را داشته باشند، استفاده می شود. مزیت این روش این است که بسیار سریع و با کمک کنترل از راه دور قابل انجام است و از انجام هر عمل متالورژیکی که باعث خراب شدن کیفیت شود، جلوگیری می کند. زمان در این روش کوتاه است و فرایند به فشار هیدرواستاتیکی اطراف قطعه وابسته نیست.

شرکت تسلا واردکننده انواع دستگاه جوش و برش می باشد و این مقاله را برای افزایش اطلاعات شما مشتریان و همکاران گرامی ارائه داده است.

نوشته های مشابه