دستگاه جوش, مقالات

جوشکاری آرگون یا نام دیگری؟

جوشکاری آرگون

در جامعه صنعتی ما اصطلاحات اشتباه فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آنها واژه جوشکاری آرگون است. استفاده از واژه جوشکاری آرگون می تواند اشتباه باشد که برای پی بردن به دلیل آن به موارد زیر توجه نمایید.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

هرگاه فلزی را گرم کنیم، واکنش آن فلز با هوای محیط (اکسیژن) تسریع شده و اکسید می شود که این مسئله باعث تضعیف خواص مکانیکی ماده می گردد. بنابراین در هنگام جوشکاری با دستگاه جوش آرگون از آنجایی که دمای قطعه بسیار بالا است (به نقطه مذاب رسیده)، می بایست به طریقی مانع از رسیدن اکسیژن به جوش و حوضچه مذاب شد، که به این عمل حفاظت از جوش گویند.

عملیات حفاظت از جوش در فرآیندهای مختلف متفاوت است ولی در برخی از فرآیندهای جوشکاری حفاظت از جوش به وسیله گاز انجام می گردد که در جوشکاری آرگون این عملیات (حفاظت از جوش) توسط گاز های آرگون، هلیوم و مخلوط این دو گاز انجام می گیرد. بدینصورت که مطابق با شکل زیر این گاز ها پس از ارسال از کپسول به دهانه تورچ رسیده و از شعله پوش (نازل گاز) خارج شده و هوای محیط را کنار زده و پوششی از کاز بی اثر را بر روی جوش ایجاد می کند و از جوش در برابر اکسید شدن حفاظت می کند. یکی از گاز های محافظ مورد استفاده در این فرآیند آرگون می باشد، لذا متداول گردیده تا این فرآیند را با نام جوشکاری آرگون بشناسند.

پس آیا می توان از این پس به این فرآیند جوشکاری آرگون بگوییم؟

باید توجه داشت از آنجایی که برای کارهای معمول گاز آرگون هم مقرون به صرفه است و هم کیفیت مناسبی را ایجاد می کند معمولا ما این دستگاه را به همراه یک کپسول گاز آرکون می بینیم و به همین دلیل به آن جوشکاری آرگون گویند. ولی در هنگام جوشکاری با این فرآیند می توان از گاز های هلیوم و یا مخلوط هلیوم و آرگون نیز استفاده کرد، بنابراین نباید به آن جوشکاری آرگون گفت زیرا ممکن است گاز دیگری به آن وصل شده باشد.

بنابراین از این به بعد نام صحیح این فرآیند یعنی GTAW و یا TIG را استفاده می کنیم که بیان گر تمامی خصوصیات این فرآیند است و در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

جوشکاری آرگونGTAW به چه معناست؟

واژه GTAW مخفف عبارت Gas Tungsten Arc Welding، به معنی جوشکاری قوسی با الکترود غیر مصرفی از جنس تنگستن و گاز مجافظ می باشد. می توان گفت یکی از رایج ترین فرآیندهای جوشکاری فلزات گازی (GMAW) است.

جوشکاری با گاز بی اثر تنگستن (TIG)، نوعی جوشکاری است که می تواند ایمن سازی برخی از مهم ترین تجهیزات و ماشین آلات جهان را بر عهده بگیرد. GMAW معمولا برای جوش دادن مقاطع نازک فولاد ضد زنگ و فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم، منیزیم و آلیاژهای مس استفاده می شود. این فرایند به شخص امکان کنترل بیشتری نسبت به جوشکاری قوس فلزی محافظ و جوشکاری قوس فلزی با گاز می دهد و امکان جوش های قوی تر و با کیفیت بالاتر را فراهم می کند. از آنجایی که تنها از گاز های بی اثر (خنثی) و یا نجیب در این فرآیند استفاده می شود به آن نام TIG نیز اطلاق می شود. که معنی آن، Tungsten Inert Gas یا (TIG)، که به معنی جوشکاری قوسی با الکترود تنگستن و گاز محافظ خنثی است.

در فرآیند جوشکاری TIG قوس بین یک الکترود تنگستن نوک تیز و قطعه کار در یک اتمسفر بی اثر از آرگون یا هلیوم تشکیل می شود. قوس شدید کوچک ارائه شده توسط الکترود نوک تیز برای جوشکاری با کیفیت و دقیق ایده آل است. از آنجایی که الکترود در حین جوشکاری مصرف نمی شود، جوشکار TIG مجبور نیست گرمای ورودی از قوس را متعادل کند، زیرا فلز از الکترود ذوب رسوب می کند. هنگامی که به فلز پرکننده نیاز است، باید به طور جداگانه به حوضچه جوش اضافه شود.

حال با در نظر گرفتن موارد فوق از این پس به جای واژه جوشکاری آرگون از نام دقیق آن یعنی واژه جوشکاری تیگ (TIG) و یا جوشکاری (جی، تی ، ای، دابل یو) GTAW استفاده می کنیم.

جوشکاری TIG با دستگاه جوش مزایای بسیاری هم دارد که نسبت به جوشکاری های دیگر برتری دارد، این مزایا عبارتند از :

  • قوس این جوشکاری باعث کنترل دقیق گرمای ورودی به قطعه کار می شود.
  • جوشکاری تیگ بدون جرقه و پاشش می باشد که بسیار امر مهمی می باشد.
  • عاری از آلودگی بوده و تمیز می باشد.
  • جوشکاری فلزات و آلیاژهای فلزی بیشتر از هر فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی را می تواند انجام دهد.
  • برای جوش دادن فلزات غیرمشابه به یکدیگر نسبت به دیگر جوش ها بهتر می باشد.
  • جوش به دست آمده از جوشکاری تیگ با کیفیت بالا و محکم می باشد.
  • جوش حاصل از جوشکاری تیگ بسیار مقاوم در برابر خوردگی می باشد.

پایان

در این مقاله سعی داشتیم مطالبی مفید و کارآمد درباره ی جوشکاری آرگون به شما مشتریان و همکاران گرامی ارائه دهیم. برای اطلاعات دقیق تر و پاسخ به سوالاتتان می توانید با مشاوران شرکت تسلا، با شماره تماس  02166171735 در ارتباط باشید. شرکت تسلا واردکننده انواع دستگاه جوش می باشد که تمامی محصولات خود را با کیفیت عالی، قیمت مناسب، گارانتی و ضمانت در اختیار مشتریان خود قرار می دهد و میتوانید با اطمینان خاطر از آن خرید کنید.

نوشته های مشابه