دستگاه جوش, مقالات

دستگاه جوش و انواع جوشکاری

دستگاه جوش و انواع جوشکاری

دستگاه جوش

یکی از قدرتمندترین ابزارها برای جوش دادن دو قطعه به یکدیگر، دستگاه جوش می باشد. این دستگاه قطعات فلزی را در جای خود نگه می دارد، آنها را با تولید حرارت ذوب می کند و از فشار برای اتصال آنها استفاده می کند. پس از جوش دادن قطعات با یکدیگر، آنها سرد شده و به یک مفصل ثابت و مقاوم تبدیل می شوند.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

این دستگاه جوش ها قادر به زدن جوش های متفاومت هستند. شما برای جوش زدن قطعه مورد نظر خود باید دستگاهی مطابق آن انتخاب کنید که بتوانید به راحتی جوشی بی عیب و نقص و تمیز داشته باشید. در ادامه ی مطلب چند نمونه جوشکاری را توضیح داده ایم.

3 نوع جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش

جوشکاری TIG :

یکی از روش های سخت و بسیار متنوع جوشکاری TIGمی باشد که یادگیری آن کمی دشوار است، بنابراین جوشکاران TIG افراد ماهری هستند.

برای انجام این نوع جوشکاری باید جفت دستانمان فعال باشد، یکی میله را تغذیه کرده و دست دیگر یک مشعل TIG را نگه دارد. این مشعل گرما و قوس را ایجاد می کند که برای جوش دادن اکثر فلزات معمولی از جمله آلومینیوم، فولاد، آلیاژهای نیکل، آلیاژهای مس، کبالت و تیتانیوم استفاده می شود.

در فرآیند جوشکاری TIG قوس بین یک الکترود تنگستن نوک تیز و قطعه کار در یک اتمسفر بی اثر از آرگون یا هلیوم تشکیل می شود. قوس شدید کوچک ارائه شده توسط الکترود نوک تیز برای جوشکاری با کیفیت و دقیق ایده آل است. از آنجایی که الکترود در حین جوشکاری مصرف نمی شود، جوشکار TIG مجبور نیست گرمای ورودی از قوس را متعادل کند زیرا فلز از الکترود ذوب رسوب می کند. هنگامی که به فلز پرکننده نیاز است، باید به طور جداگانه به حوضچه جوش اضافه شود.

ین یکی از جوش های قوی است اما تسلط بر آن دشوار است. فقط یک جوشکار با تجربه می تواند این هنر را انجام دهد زیرا آنها از هر دو دست به طور هماهنگ برای انجام جوش استفاده می کنند. نتایج جوش دقیق، قوی، از نظر بصری جذاب هستند و نیازی به تمیز کردن ندارند. برای جوشکاری فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، منیزیم، نیکل و مس به راحتی استفاده می شود. این فرآیند برای صنایعی که روی فلزات غیرآهنی کار می کنند مانند لوله، دوچرخه، ساخت وسایل نقلیه بسیار محبوب است. برای تعمیر ابزارهای ساخته شده از آلومینیوم، منیزیم و فولاد ضد زنگ مناسب است.

منبع انرژی جوشکاری TIG :

جوشکاری TIG باید با یک منبع تغذیه جریان ثابت – DC یا AC – افتادگی و جریان ثابت کار کند. منبع تغذیه جریان ثابت برای جلوگیری از کشیده شدن جریان های بیش از حد بالا در هنگام اتصال کوتاه الکترود به سطح قطعه ضروری است. این ممکن است به طور عمدی در هنگام شروع قوس الکتریکی یا سهوا در حین جوشکاری اتفاق بیفتد. اگر مانند جوشکاری MIG، از یک منبع برق مشخصه مسطح استفاده شود، هرگونه تماس با سطح قطعه کار به نوک الکترود آسیب می رساند یا الکترود را به سطح قطعه کار فیوز می کند. در DC، به دلیل اینکه گرمای قوس تقریباً یک سوم در کاتد (منفی) و دو سوم در آند (مثبت) توزیع می شود، الکترود همیشه قطبیت منفی دارد تا از گرم شدن بیش از حد و ذوب شدن جلوگیری کند. با این حال، اتصال منبع تغذیه جایگزین قطب مثبت الکترود DC از این مزیت برخوردار است که وقتی کاتد روی قطعه کار است، سطح از آلودگی اکسیدی پاک می شود. به همین دلیل، AC هنگام جوشکاری مواد با لایه اکسید سطحی مقاوم مانند آلومینیوم استفاده می شود.

دستگاه جوش و انواع جوشکاریجوشکاری قوس پلاسما :

PAW یا جوشکاری قوس پلاسما (PAW) روشی است که اتصال فلزات یا ادغام با حرارت دادن با یک قوس منقبض بین قطعه کار (قوس انتقال) و الکترود یا نازل منقبض کننده و الکترود (قوس غیرانتقال) صورت می گیرد. جوشکاری قوس پلاسما یک تکنیک دقیق است و معمولاً در کاربردهای هوافضا استفاده می شود. یک نمونه از چنین کاربردهایی می تواند روی تیغه موتور یا آب بند هوا باشد. جوشکاری قوس پلاسما از نظر تکنیک بسیار شبیه به جوشکاری TIG است، اما الکترود فرورفته است و از گازهای یونیزه داخل قوس برای ایجاد گرما استفاده می شود. با استفاده از این فرآیند می توان جوش های باریک و عمیق را در سرعت های جوشکاری بالا انجام داد. ترکیب معمولی گازها آرگون برای گاز پلاسما و آرگون به اضافه 2 تا 5 درصد هیدروژن برای گاز محافظ است. هلیوم را می توان برای گاز پلاسما استفاده کرد، اما به دلیل گرمتر بودن آن، امتیاز جریان نازل را کاهش می دهد. هدف از فرآیند جوشکاری قوس پلاسما افزایش سطح انرژی پلاسمای قوس الکتریکی به شیوه ای کنترل شده است.

میگ جوشکاری :

MIG مخفف گاز بی اثر فلز است و گاهی اوقات ممکن است جوش قوس فلزی گاز (GMAW) نامیده شود. این یک فرآیند نیمه اتوماتیک و سریع است که در آن سیم پرکننده از طریق تفنگ تغذیه می شود و گاز محافظ به اطراف دفع می شود تا از ناخالصی های محیطی محافظت شود. سیم پرکننده روی یک قرقره تغذیه می شود تا به عنوان یک الکترود نیز عمل کند.جوشکاری MIG یکی از روش های ساده جوشکاری برای مبتدیان است. جوشکاری MIG در واقع دو نوع مختلف جوش است. اولی از سیم لخت و دومی از هسته شار استفاده می کند.

برای اتصال قطعات نازک فلز به یکدیگر می توان از سیم برهنه جوش MIG استفاده کرد. این نوع جوشکاری با هسته شار را می توان در فضای باز استفاده کرد زیرا نیازی به جریان سنج یا منبع گاز ندارد. جوشکاری MIG معمولاً جوشکاری انتخابی برای علاقه مندان به DIY و جوشکاران سرگرمی است که پولی برای صرف تجهیزات گران قیمت ندارند.

جوشکاری با گاز بی اثر فلز (جوشکاری MIG) یکی از چندین روش جوشکاری است که از برق برای ذوب و اتصال قطعات فلزی استفاده می کند. از زمان اختراع آن در اوایل قرن بیستم، جذابیت جوش MIG بر اساس سرعت و سهولت استفاده – حتی توسط تازه واردان به جوشکاری – به طرز خارق العاده ای افزایش یافته است. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب بروید…

جوشکاری MIG یک نوع فرعی از جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW) است، فرآیندی که از سال 1948 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. از آن زمان، علیرغم تغییر جزییات تجهیزات، و ارجاع به این فرآیند با نام‌های مختلف (از جمله جوشکاری قوس فلزی گازی) ، جوشکاری با قوس پاششی، جوشکاری با هسته شار و جوشکاری اتصال کوتاه) اصول کلی ثابت می مانند.

جوشکاری MIG چگونه کار می کند ؟

با استفاده از مقدار زیادی الکتریسیته، یک قوس الکتریکی (یک اتصال کوتاه) بین سیم الکترود (یک آند مثبت) و فلز اصلی که در حال جوشکاری است (کاتد منفی) ایجاد می‌شود. قوس سیم الکترود را ذوب می کند و سپس برای ایجاد جوش رسوب می کند. هنگامی که گرما حذف می شود، حوضچه جوش سرد و جامد می شود و قطعه جدیدی از فلز ذوب شده را تشکیل داده، جوش ساخته می شود.

پایان

برای انجام جوشکاری های توضیح داده شده باید دستگاه جوش های مناسبی را انتخاب کنید تا جوشی بی عیب و نقص و تمیز داشته باشید. شرکت تسلا با بهترین دستگاه جوش ها در خدمت شما مشتریان و همکاران گرامی می باشد. شما برای خرید یا سوالات خود درباره ی جوشکاری و دستگاه جوش می توانید با متخصصان و مشاوران شرکت تسلا در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه